torsdag 23 december 2010

Värsta deltagarna

Om det finns en grupp besökare som jag har svårt för, så är det de som är med på visningar och ställer kluriga frågor som de redan kan svaret på, bara för att försöka sätt dit en. Och missar man då en fråga så hugger de som kobror. Förvånansvärt ofta är det herrar i övre medelåldern som gör detta, men nog har jag råkat ut för kvinnor som försöker sätta dit en också.

Tyvärr är inte längre Friskis en skyddad zon. Även där kan det tydligen dyka upp folk som försöker sätta dit en inför övriga deltagare. Varför, varför, varför gör de så?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förmodligen deras enda sätt att hävda sig, skulle jag tro. Jag glömmer aldrig gubben på slottet, som frågade mig hur många arbetstimmar det tog att bygga slottet. Undrar fortfarande vad han hade väntat sig för svar och varför han så gärna ville veta det. Vad hade en sådan siffra spelat för roll, till att börja med? Jag tror att sådana människor är så små och osäkra på insidan och känner ett behov av att visa att de minsann också kan saker, eller åtminstone inte vill att vi ska tro att vi är något!

Anna sa...

Precis som Gealach skriver tror jag det är för att hävda sig, för att skryta om sina kunskaper och för att visa hur bra man är. Jag blir så oerhört trött av sånt! Så himla onödigt. Man kanske lyckas med att göra museiläraren/gympaledaren besvärad. Men man förstör också för resten av gruppen. Helt i onödan.