tisdag 28 december 2010

Desperata konstnärer

Nationalmuseum hade förra året en utställning om Prerafaeliterna. Jag var och såg den, trots att jag inte har varit särskilt imponerad av de konstnärerna. De är lite för nära gränsen till kitsch, och emellanåt går de över den gränsen. Men visst, Millais' Isabella träffade mig som en riktig käftsmäll när jag såg den på utställningen, och de hade en hel del otroligt vackra tavlor. Till viss del fick jag då omvärdera Broderskapet. Det var fortfarande en hel del jag inte gillade, men det som jag gillade blev jag störtförälskad i! Jag köpte aldrig utställningskatalogen, men så här i efterhand har jag börjat fundera på om jag inte borde ha gjort det i alla fall.

Nu visar SVT en engelsk dramaserie i sex delar om just Det Prerafaelitiska Broderskapet - Desperate Romantics - och den är faktiskt riktigt bra. Visst, det är förskönat och omskrivet för att få till en bra handling, men samtidigt håller de sig, såvitt jag har läst på rätt, ganska väl till sanningen. Dessutom får vi se Tom Hollander som John Ruskin. Bara det är skäl nog att se serien. Bara två avsnitt har gått, så ni har ännu tid att komma in i handlingen. Andra avsnittet visas dessutom i repris i morgon. Lite synd bara att utställningen var långt innan serien, för nu känner jag för att ta mig en närmare till på Prerafaeliterna en gång till. Nåja, kanske i nästa liv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag missade hela utställningen! Synd!
/g