tisdag 14 december 2010

Korvstoppning och pepparkaksbak


Traditionsenligt träffades Hagbergskan och jag efter dagens körövning och gjorde julmat. Lika traditionsenligt drog det rejält ut på tiden. Varje år säger vi att vi ska sätta igång direkt efter körövningen - det vill säga strax efter ett - och varje år sätter vi igång tidigast klockan fem.


Medan Hagbergskan gör pepparkaksdeg maler jag kött till korvsmeten, men sedan hjälps vi åt. Jag kavlar deg och hon vevar köttkvarn, i sann demokratisk anda. Vad gör det sedan om en eller annan pepparkaka blir lite bränd. Det är ju så många av dem. Och med risk för att låta som att jag skryter så tror jag att årets julkorv tillhör den allra godaste jag har ätit. Vi fullkomligt öste ner kryddor i den - nejlikor, ingefära, muskot kryddpeppar. Jättegott, som mat-Tina skulle ha sagt!

Inga kommentarer: