måndag 18 januari 2010

Rugg... - jag menar nattugglans tankar

Så har jag då sett Golden Globe-galan, och ska strax gå och sova. Först måste jag bara skriva ner mina (osorterade) tankar.

Det här var annorlunda mot Oscarsgalan. Till att börja med var det rappare utfört. Det var inga tekniska priser, bara film, regi, manus, musik och skådespelare, både film och teve. Sedan var det också mer avslappnat, folk hade ätit middag och druckit (vilket säkerligen bidrog till den avslappnade stämningen...).

Talen och presentationerna var mycket fräckare än vid den högtidliga Oscarsgalan. Värden Ricky Gervais inledde med att berätta att han utfört en penisreduktion. Nu har han bara en, och den är väldigt liten. Fast i gengäld är hans händer också väldigt små, så när han tar den i handen ser den stor ut. Och det gör han ofta...

Priserna då? I vanlig ordning har jag inte sett de flesta filmerna som tävlade, men det var ändå spännande. Jag får väl konstatera att jag måste pallra mig iväg och se Avatar (eller Abida, som Schwarzenegger uttalade det, det tog ett tag innan jag fattade vad han pratade om). Filmen vann ju både bästa regi och bästa film.

Den stora förloraren måste nog vara Nine. Den var nominerad i femtioelva kategorier och vann inte en enda.

Roligt att Meryl Streep vann för sin roll i Julie & Julia. Det var hon tveklöst värd! Robert Downey Jr vann för sin roll som Sherlock Holmes. Jag har inte sett filmen än, men tack vare Timos teknikkunskaper kommer jag att göra det, kanske redan i morgon (läs: idag).

Sandra Bullock var dubbelt nominerad. Först i komedikategorien, där hon slogs mot Meryl. Sedan gick hon och vann i dramakategorien, vilket förvånade mig storligen. Visserligen var hon bra i (den ruskigt överreklamerade) Crash, men att hon skulle vara bättre än Helen Mirren förvånade mig. Filmen, The blind side, har ännu inte fått nåt releasedatum i Sverige för övrigt.

När vi sedan kommer till tevekategorien har jag lite mer på fötterna. Serierna kommer hit snabbare, och det är lättare att se dem. Bästa drama var favvon Mad Men, så väldigt värda det! Bästa komedi/musikal var Glee, också roligt. Jag skulle kunna fortsätta att räkna upp vinnarna och säga att de var värda det, för det var de allihop. Personligen skulle jag hellre ha sett Jane Lynch vinna för sin roll som Sue Sylvester i Glee, men Chloë Sevigny är onekligen bra i Big love.

När vi sedan kommer till miniserie har jag varit nyfiken på den dubbla vinnaren Grey Gardens ända sedan jag läste om den första gången. Nu vill jag verkligen se den. Bästa miniserie och bästa skådespelerska (Drew Barrymore) lockar mig!

Slutligen vill jag bara säga att det var länge sen jag såg så många fula klänningar på en och samma gång! Nu är det dags att sova! Och gunåde den som ringer och väcker mig på morgonen, mamma!

Inga kommentarer: