onsdag 13 januari 2010

Rörande prinsbegravning

Jag sitter och håller på med inventeringen av Riddarholmskyrkan, och använder mig av Martin Olssons äldre inventering som bas. Just nu håller jag på med Karolinska gravvalvet. Där hittade jag en beskrivning av prins Fredriks kvarlevor, senast kistan öppnades 1887.
Prins Fredrik var son till Karl XI och Ulrika Eleonora, och han dog vid bara två veckors ålder 1685. Karl XI och Ulrika Eleonora förlorade tre av sina fyra (förutom Fredrik, Gustav och Ulrik, som givit namn åt Ulriksdal) söner under ett och samma år. Bara den fjärde, prins Karl (XII) överlevde.Vilken hemsk förlust det måste ha varit för dem när den ene sonen efter den andre gick bort, två av dem fortfarande medan de väntade det tredje.

Nå, beskrivningen av prins Fredrik låter som följer:

Det kungliga barnet var iklätt en kring ett mycket kort lif lätt rynkad
lång sidenklänning, af samma slag som kistans inre beklädnad samt långa
strumpor. Händerna syntes hafva omslutit cypressqvistar och varit hopknäppta
eller korslagda över bröstet. Hufvudet omgifvet av en lagerkrans, hvilade på en
gul sidenkudde med bandknutar i hörnen.

Jag tycker att det är lite rörande hur man ansträngde sig att göra en värdig begravning även för det här barnet, med lagerkrans och cypresskvistar och så vidare. Karl XI har själv beskrivit sin förtvivlan över sina för tidigt avlidna barn, så även om barnadödligheten var mycket stor, och något man räknade med så var sorgen inte mindre än idag.

1 kommentar:

Gealach sa...

Ibland undrar man ju hur folk orkade gå vidare efter att ha förlorat så många barn... :-(

När jag började släktforska slogs jag av just detta, hur många av alla barn som föddes som inte blev mer än något år.