lördag 30 januari 2010

Först var jag uppåt sen var jag neråt...

Det blev en spännande dag för min del igår. Jag kom i samtal med en av slottsarkitekterna, ansvarig för renoveringen av rikssalen, och han var minst lika intresserad av Riddarholmskyrkan som jag av rikssalen. Alltså bestämde vi att vi skulle ge varandra en liten rundtur.

Vi började med att gå upp i rikssalen och se hur renoveringen framskrider. Riktigt spännande att klättra upp på byggställningarna, först upp till statyerna i fönsternischerna och sedan hela vägen upp till taket. Det är inte många som kan säga att de har rört taket därinne! Riktigt kul var det också att se statyerna i närbild. De är riktigt stora, och när man ser dem i närbild så visar det sig att de är oproportionerliga. Deras händer är ofantligt stora, men när man står nere på golvet ser de naturliga ut. Spännande!

Efter det besöket tog vi på oss ordentligt med kläder och gick ner och tittade på kyrkan. Lite roligt att visa för en arkitekt, för då blir det att man tittar på annat än under en vanlig visning. Även om vi tittade på de historiska bitarna också, men nu tittade vi på tegel och kryssvalv och bemålningar och sånt. Alltid kul med nya perspektiv på saker och ting!

Inga kommentarer: