söndag 24 januari 2010

Min kulturtantssöndag

Först museibesök och sedan afternoon tea. Kan det bli mer kulturtant än så? Det var bara den pälsbrämade hatten som saknades. Fast den hade andra tanter.

Äntligen öppnade Medeltidsmuseet igen. Det har ju varit stängt i flera år för ombyggnad, och jag har verkligen saknat det. Det är ett sånt där museum som jag brukat gå på nån gång i månaden och strosat runt i. Nu fick jag komma in igen. Det var stor invigning idag, och av nån oförklarlig anledning var jag inte ensam. Knökat med folk. Fast det var riktigt snyggt efter ombyggnaden.

Den obligatoriska dödskallebilden.
Stallgången. Andra ändan hittar man i museum Tre kronor.
Galgbacken fanns kvar, som tur är.

Jag måste verkligen gå dit nån dag och ta tid på mig. Nu var det bara ett snabbesök för att titta lite grann innan nästa stora begivenhet; afternoon tea.

Det var Jochen och Maria som bjöd in, och det var verkligen en jättetrevlig idé. Massor med kollegor, som man inte hinner prata med vardagsdags när man springer förbi varandra i korridorerna. Där fanns te och scones med alla tillbehör, mjuka kakor och hårda kakor. Allt hembakat. Smaskens! Jag blev så till mig att jag glömde ta en bild på kakbordet, som var värt att förevigas. Där fick jag idéer för egna tebjudningar. Det har jag aldrig haft förr, men nu kanske man ska börja. Jag måste ju bräcka Jochen och Maria!!!

Fast jag är lite orolig inför måndagsinvägningen efter det här...

2 kommentarer:

Gealach sa...

Vi var också på museet, sprang på en massa bekanta, men dig missade vi... :-)

Knallhatten sa...

Jag var ju bara där i tio minuter (och lika lång tid i kassakön), så det är inte så konstigt att ni missade mig.
Fast jag hann se en massa folk som såg ut som lajvare...