fredag 15 januari 2010

Elegi över Röda kvarn

Senast jag var på Röda kvarn var det fortfarande en biograf, en av mina favorit i Stockholm. Sedan dess har biografen lagts ner och byggts om till butik.

Igår hade jag vägarna förbi och bestämde mig för att gå in och se hur det ser ut nuförtiden. Jag blev nästan gråtfärdig!

De goda nyheterna först. En stor del av den ursprunliga inredningen finns kvar. Det har man, tack gode gud, inte rört. Men det man har gjort... Jag kan förstå hur man har tänkt, en råare inredning som kontrasterar mot guldet och den polerade stenen. Tyvärr har man inte gjort det med någon som helst finess. Känslan jag fick var en flyktingläger som slagits upp i en utbombad kyrka. Det var bara deprimerande att se.

En positiv sak kan jag säga. Längst fram i det som en gång i tiden var salongen har man provrummen, och dem har man byggt som en husfasad, och det såg faktiskt häftigt ut. Men i övrigt var det bara en sorglig syn. Det var nog sista gången jag går dit.

Inga kommentarer: