tisdag 12 januari 2010

Dalí på Moderna

Senast jag såg en tillfällig utställning på Moderna var Picasso -88, så det börjar väl bli dags nu. Vad kan då vara mer passande än att smita in och ta en titt på Dalí, så här sista veckan den går! Alltså tog jag Hagbergskan i ett stadigt tag och släpade med henne.

Det gjorde jag rätt i. Det var en trevlig utställning, men en hel del häftiga verk. Wilhelm Tells dröm fick jag möjlighet att titta närmare på, och det var en liten detalj som jag fastnade för. Spännet på strumpebandshållaren var så fantastiskt väl utfört att jag var tvungen att titta flera gånger för att se ifall den var riktig, något som inte hade varit otroligt, med tanke på att det är Dalí som målat den.



Sedan fanns flera andra målningar som jag tycker om, Galas Kristus och Moses och Farao är två exempel.


I samma utställning finns även verk av den italienske konstnären Francesco Vezzoli, och där fastnade jag för ett fotografi av prinsessan Caroline av Monaco som Greta Garbo i Drottning Kristina (Before and after Salvador Dalí). En snygg bild, men den blev ännu häftigare när jag insåg att det var en riktig kunglighet, som dessutom är dotter till en Hollywoodskådespelare, och som låter avporträttera sig som en Hollywoodskådespelare, som har tagit på sig rollen som kunglighet. Den dubbeltydigheten gillade jag!

5 kommentarer:

Fru Ann sa...

Favorit i repris! Snyggt jobbat.. Happy days are here to stay... to 2 2...

Anna sa...

Jag var också där idag! Skoluppgift. Jag var där typ 14.30-15.45. Var vi där samtidigt!?

Knallhatten sa...

Nä, jag var där två timmar innan de stängde ikväll. Tillsammans med alla andra...

Gealach sa...

Vi var också där igår! :-D

Jag såg Wilhelm Tell förra gången jag var på Moderna, för ett par år sedan, och det jag fastnade för var den lilla nöten längst ned, som visar sig vara en vagga med ett litet barn. Älskar alla de där små detaljerna, finns alltid något nytt att upptäcka.

Kul att du nämnde Picassoutställningen, för jag kom att tänka på den och undrade när den var, för den såg jag också, visserligen dittvingad av mamma, och trodde att jag var yngre, men var det -88 var jag 11 år...

Anna sa...

Lite skönt att höra i alla fall, hade blivit galen om ni var där samtidigt och jag missat er. Kul det där du skriver om spännet och hur realistiskt det var. Tycker flera detaljer på målningarna liksom stack ut så att jag trodde de limmats på. Men när jag gick närmare såg jag att det var 2-D. Kul. I det inre rummet hade man kunnat vara hela dagen, fanns så mycket att se, så många detaljer. Jag hade velat läsa alla brev, manus, kravspecar, tidningsklipp och allt vad det var. Men det hanns inte med. Skojig utställning på det hela taget. Nu måste jag alltså "bara" skriva en 3-sidig miniuppsats om utställningen och det lär kanske inte bli riktigt lika skojigt...