fredag 1 januari 2010

Gott nytt år

Årtiondets första dag har börjat, och den kunde inte ha börjat bättre!

Jag bjöd hem Emma, David och Emmas bror Petter på middag. Laxpudding till varmrätt, och Nigellas chokladpavlova till efterrätt.

Det hade inte varit jag om jag inte var sen med planeringen. Jag gick upp tidigt och skulle sätta igång att laga mat och städa, men på nåt underligt vis gick hela dagen, och som vanligt fick jag skynda mig mot slutet. Till på köpet glömde jag ta hem dillen från affären när jag var och handlade, vilket jag inte upptäckte förrän jag stod och monterade laxpuddingen. Självklart hade Konsumaffären stängt vid det laget, så jag fick slänga mig iväg till Ica Kungsholmstorg för att införskaffa ny. Men, återigen som vanligt, lyckades jag bli klar med lite marginal. Jag hann till och med sätta mig ner och andas ut innan gästerna kom.

Egentligen hade jag tänkt göra glace au four till efterrätt, men Mats Strandberg har hyllat pavlovan flera gånger på sin blogg, så då bestämde jag mig för att testa den, ett beslut jag inte ångrar. Nigella förordar hallon, men jag kände för att vara lite halländsk och hade björnbär. Bilden är tagen innan jag kom på att jag hade glömt hälla på riven choklad...

God mat och spirituella samtal gjorde att kvällen fullkomligt rusade iväg, och innan vi visste ordet av hade vi bara ett par minuter på oss att korka upp champagnen. Vid tolvslaget drack vi varandra till och njöt av Auld lang syne på säckpipa, klyschigt men attans så pampigt!


En kort tur ut för att se lite fyrverkerier (vilket vi inte lyckades med på grund av alla hus runtomkring) och sedan in igen för mer samtal. Plötsligt får Emma syn på klockan och hon är över fem!

Nyårsdagens eftermiddag inleddes med frukost klockan halv tre (avslutad med le beau reste av pavlovan så klart), och nu är det dags att ta nya tag!

Gott nytt år till er alla!

Inga kommentarer: