torsdag 14 januari 2010

Beans, beans, the musical fruit


Häromdagen fick jag för mig att jag skulle ta och prova att göra egna hemlagade bruna bönor. Jag menar, hur svårt kan det vara?

Det var bland de lättaste maträtter jag gjort, men satan så gott det blev! Jag sitter här och är helt lyrisk efter att ha ätit en portion bönor med stekt fläsk. Syrligheten från ättikan har jag nog aldrig känt i vanliga köpebönor. Perfekt uppvägt med sötman från sirapen (klart det ska vara sirap i maten i äkta svensk husmanskost). Visst, det tog tid. Jag började laga maten i morse, genom att lägga bönorna i blöt. Men sedan behövde jag ju inte bry mig om dem förrän det var dags att börja koka dem. Sedan kokade de i 90 minuter, och under den tiden ägnade jag mig åt annat.

Från och med nu kommer det nog att bli väääääldigt sällan som jag köper bruna bönor i plastkorv!

4 kommentarer:

Madelene sa...

...the more you eat, the more you...

Primula sa...

Jag åt brunabön rester till lunch idag. Dock med ekologisk falukorv. Den var nog mest falu..å mycket lite korv i den. Bruan bönor är mums.

Men bönorna gick ner lätt....ser framemot en bönmiddag med dig.

Anna sa...

Njaej. Bruna bönor med fläsk är inte min tekopp. Eller mattallrik kanske man ska säga. Men i övrigt är jag helt pro-bönor, särskilt svarta. :)

Knallhatten sa...

Då, Anna, ska jag bjuda dig på mina hemlagade bönor, så ska vi väl se om jag inte kan få dig att ändra dig! ;-)