fredag 22 januari 2010

Magnus Ladulås till räddningen!


Jag gillar verkligen att ha barnvisningar. Man vet aldrig innan hur det blir, men oftast blir det jätteroligt. Särskilt om jag lyckas få barnen engagerade i det vi ser.

Nu senast hade jag en visning som var riktigt jätterolig. En förskoleklass som skulle se Tre kronor, och alla barnen hade kunskaper om gamla borgen. Man hade haft Tre kronor som projekt, och till och med gjort en adventskalender där barnen fick öppna olika luckor till slottets olika delar.

När jag fick höra det så kände jag att jag var så illa tvungen att bjuda till lite, och drog fram Magnus Ladulås kläder (egentligen är det Birger Jarl, men kompletterat med kungakrona är det Magnus). Barnen blev stormförtjusta när en äkta medeltida kung tog emot dem. Sedan tog vi en tur genom gamla borgen, och barnen berättade nästan lika mycket som jag. Riktigt rolig visning. Och jag blev väldigt imponerad, både av barnen och av deras lärare.

Det enda negativa var att efter att ha burit kungakrona i en timme, så börjar det kännas lite i pannan...

Inga kommentarer: