söndag 24 januari 2010

Min natt med Gerthi

Jag hade en väldigt levande dröm inatt. Jag var nånstans uppe i Norrland och spelade sommarteater med Gerthi Kulle och hennes dotter Josefin. Massor av kända och okända människor dök upp där, både Richard Gere (han älskade surströmming, tydligen) och Gunilla Nyroos kom fram för att hälsa och sjunga allsång för att bara nämna två.

Även i verkligheten har jag jobbat med både Gerthi och Josefin (dock aldrig med Richard. Än!). Josefin gjorde maskerna till Nicholas Nickleby och Gerthi var med i Lika för lika.

Gerthi är en av de där riktigt bra skådespelarna som aldrig riktigt har fått nåt ordentligt folkligt genombrott. Känd i branschen, men inte bland vanligt folk. Hon har gjort 71 pjäser på Dramaten. Jag lade märke till henne första gången när hon spelade Kristin i Fröken Julie och Regan i Kung Lear. Sedan fick jag då äran att jobba med henne i Lika för lika.

Gerthi i Teaterhögskolans första avgångsklass -69. Louise Edlind längst till vänster i samma rad och Tomas Bolme snett till vänster ovanför Gerthi. Vilken kaka han var på den tiden!

Inga kommentarer: