söndag 10 januari 2010

Fantomdomen


Nu är det den tiden på året då förra årets bästa Fantomen-äventyr ska koras. Självklart tar jag uppgiften på största allvar, och väljer inte bara nåt avsnitt som jag minns. Förra årets samlade Fantomer ligger i en stor hög vid min säng och jag plöjer mig igenom dem i detta nu.

Första intrycket är att det var ett bra Fantomenår förra året. Många bra äventyr. Tyvärr (i omröstningssammanhang) är det många fortsättningsserier, äventyr uppdelade på flera nummer. De hänger ihop, och då är det lite trist att bara behöva välja ett äventyr att representera dem alla.

Sedan är jag inte så förtjust i Romerska legender-äventyren. De är bra äventyr, men de har inget med Fantomen att göra. De handlar om en kelt under romartiden, som i blå mask hämnas orätter hans folk utsatts för. Jodå, jag kan se kopplingarna. Nero har dödskalleringen och så där. Men nä, jag vill att det ska vara Christopher Walker som i blå trikå utför sina hjältedåd.

Hellre då Stigman Walker-avsnitten. Där är det åtminstone Fantomen som på mystiskt sätt kanske eller kanske inte färdas i tiden och upplever äventyr i Sherwoodskogen.

Jag har kommit halvvägs igenom högen vid det här laget och några äventyr ligger lite bättre till än andra. Den vita hingsten av Hans Lindahl och Räddad av slumpen av nämnde Lindahl och gästspelande deckarförfattarinnan Anna Jansson. Ett sådant gästspel bör ju nästan premieras! Men än är jag inte klar. Vi får se vilket äventyr som står som vinnare slutligen.

Inga kommentarer: