lördag 29 augusti 2009

Vinterns mest efterlängtade filmmusikal

1963 gjorde Federico Fellini filmen , om filmregissören Guido Continis vedermödor att få ihop sin nya film.

1982 hade musikalen Nine, baserad på filmen, premiär på Broadway. Musiken skrevs av Maury Yeston. En egenhet med den här musikalen är att det bara är en manlig roll i den. Övriga roller innehas av kvinnor. Europapremiären ägde fantastiskt nog rum på Oscars året därpå med Ernst-Hugo Järegård i huvudrollen. Det är nog den uppsättning av en musikal som jag grämer mig mest för att jag har missat.

I november har filmversionen premiär, men vi i Sverige får vänta ända till i februari innan vi får se den.

Nine är regisserad av Rob Marshall, som gjorde Chicago, och i de stora rollerna hittar vi Daniel Day-Lewis som Guido Contini, Nicole Kidman som hans musa Claudia, Marion Cotillard spelar hustrun Luisa, Penelope Cruz är älskarinnan, Judi Dench ses som Guidos agent Liliane La Fleur och Sophia Loren gör rollen som Guidos mamma. Dessutom spelar Fergie Saraghina (som Nina Söderquist provspelade för) och Kate Hudson journalist. Vilken ensemble!

Det hela ser lovande ut, och att döma av trailern är det en riktigt snygg film! Jag borde inte ha för höga förväntningar, då blir man bara besviken, men eftersom Chicago är en så otroligt bra film så får jag svårt att bärga mig!

Låten som hörs i trailern är Be italian, som horan Saraghina (Fergie) sjunger för den nioårige Guido i en återblick. Den ger associationer till Cell Block Tango i Chicago, onekligen.


2 kommentarer:

Anna sa...

Ojoj, julafton kommer tidigt i år! Den MÅSTE jag bara se!!!!

fru Ann sa...

Just for Your information... Jag såg föreställningen på Oscars med Ernst Hugo Järegård och Siw Malmqvist! The early 80ties... Men jag går gärna nu- och CHICAGO är en favorit! After Dark med CELL TANGO är helt otroligt det också! Mimar till Ulla Skoog och Maria Lundkvist bla...