söndag 30 augusti 2009

Missad födelsedag

Jag brukar alltid ha mobilen på. Om jag är nånstans där det inte passar sig att man pratar i mobil stänger jag bara av ljudet. Då märker jag om nån försöker få tag i mig, och så kan jag fortfarande kolla på klockan. Vid de få tillfällen då mobilen är helt avstängd händer alltid nåt sånt här!

Igår glömde jag sätta mobilen på laddning, så när jag klev upp ur sängen var den helt död. Inga problem, jag var ledig idag så jag behövde inte telefonen sådär akut. Jag satte i kontakten och gick och åt frukost och tänkte inte mer på det.

Nu för en liten stund sen kom jag på att telefonen fortfarande var avstängd, så jag tänkte att jag skulle se om nån försökt få tag i mig under dan och sätter på mobilen. Genast surrar den till. Ett sms från mamma och ett meddelande på svararen. Hon frågade om jag skulle hem till faster Sigyn idag. Jag satt som ett frågetecken. Varför skulle jag det?

När jag lyssnade av svararen var det mamma där också som lite lätt irriterad frågade om jag skulle med till Sigyns födelsedagsmiddag eller varför jag inte lämnat återbud. Ännu större frågetecken! Jag har inte hört ett ord om att det ska firas födelsedag. Inget mail, inget sms, inget telefonmeddelande, varken på mobilen eller på... den vanliga telefonen... har varit ganska tyst på sistone. Inte en telefonförsäljare har ringt på flera veckor. Och de brukar ringa åtminstone nån gång om dan. När jag tänker efter så har den nog varit tyst sedan jag drog ut alla sladdarna och flyttade runt alla möblerna när hallen målades om.

Jag lyfter på luren och mycket riktigt, den är död. Efter att ha startat om telefonen kollar jag telefonsvararen, och där finns en hög med meddelanden. De flesta var från telefonförsäljare (förmodar jag), som lägger på när de kopplas direkt till svararen. Men däribland kommer ett par kompisar och så meddelandet från faster som mycket vänligt bjuder in mig på födelsedagsmiddag hos henne idag.

Så det var ju bara att sätta sig och skicka ett elbrev och förklara vad som hänt. Jättesynd! Det är alltid trevligt på de där släktmiddagarna.

Inga kommentarer: