torsdag 13 augusti 2009

Kungaexpert? Eller inte...

I svenskan har "kungaexperten" Catarina Hurtig svarat på frågor om Prinsessan Madeleines förlovning. Där bevisar hon att hon kanske inte har fullt så stor koll som hon vill påskina. Kolla bara hennes svar på sista frågan:

Var ska de bo?

/Britta

– Jag slår ett slag för Rosendals slott på Djurgåren. Det är nära stan men ändå ett kungligt slott.

Ja, Catarina. Men det är också ett museum sedan 1913. Det finns ingen elektricitet, det är inte vinterbonat, det finns ingen värme, inga toaletter, inget badrum, inga sovrum, inget kök och det är stora sprickor i väggarna. Det har aldrig varit en bostad. Det är ett sommar- och DAG-slott! Måste man inte vara LITE påläst för att kalla sig expert?

Uppdatering:
Catarina Hurtig kör samma "skämt" (se kommentarerna här nedan) i DN också. Där påstår hon också att Kungen kan ge Jonas Bergström en grevetitel. Nej, Catarina. Det kan han inte! Kungen kan inte adla någon. Läs på!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag ler och mitt förslag var med ett leende, då jag vet att prinsessan precis som jag älskar Djurgården.

Du skriver att det aldrig har varit en bostad, det har det visst!

Jag är medveten om att det inte fungerat som sådan på mycket länge, men visst finns en möjlighet att prinsessparet ändå skulle kunna varsamt renovera och inreda det så att det i alla fall sommartid kan fungera som sommarslott och boende.

Hälsningar

Catarina Hurtig

Gealach sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Primula sa...

Hej å hå av alla dumma kommentarer tar detta priset. Jag har varit på Rosendals slott och har utomordentligt svårt att se hur det med varsam hand skulle kunna restureras till bostad. Möjligen till priset av några sköna miljoner och en rejäl utbyggnad. Det är klart att man kan sätta upp en bajamaja och kök kan ju tas från korvkiosken vi djurgårdsbron elen kan man ju ta ifrån, ja var då, ett diselagregat? Nåja jag föreslår att kungaexperten tar sig en guidad tur på slottet för att skapa sig en bild av hur man kan restaurera sommarstugan numera museet, med varsam hand. Hälsningar
från en leende Djurgårdsälskare

Anna sa...

Det här är ju jätteroligt! Catarina, det är ingen idé att du försöker vidhålla att du har rätt. Du är säkert expert på en massa saker men den här bloggägaren är expert på just Rosendals slott. Och övriga kungliga slott med för den delen.

Ingen har någonsin bott på Rosendals slott. De kungliga var där på dagarna och åkte sen hem till Stockholms Slott på kvällarna. Det behövs inte varsam renovering för att det ska gå att bo där. Det behövs en helt ny byggnad, väggarna är gjorda av trä (rätta mig om jag har fel, J!) och är jättetunna. Och som sagt finns varken badrum eller kök. Läs mer här, Catarina: http://www.royalcourt.se/dekungligaslotten/rosendalsslott.4.19ae4931022afdcff3800012873.html. Och sen kan du som Primula föreslog besöka slottet och få en guidad tur för att få mer fyllig information så inser du sen hur tokroligt ditt förslag var. :)

Anna sa...

PS till Catarina: det är alltså bloggägaren och inte jag som är experten, vilket alla läsare här ju vet. Jag bara hjälper honom lite. :) DS

Per sa...

Bra kommentarer, synnerligen enfaldigt förslag att bygga om Rosendal till bostad.

fru Ann sa...

Instämmer med föregående talare Primulavera och Anna... Denna bloggs innehavare är en av de kungliga slottens allra kunnigaste guider, en av de mest omtyckta och en av de mest eftersökta tillika... Att denne person skulle ha fel när det gäller kunskaper om Rosendals slott är helt befängt! Om han säger att slottet aldrig varit bostad har det aldrig varit det... vilket även jag "ännu en i branschen" på heder och samvete kan intyga! "Experten"CH bör inom en mycket snar framtid/två veckor, besöka Rosendals slott och få de slutliga beläggen på VÅRA kunskaper... Sedan blir det vinter och då kan slottet inte vistas i för där finns INGEN VÄRME!

Rickard sa...

Eller så kanske de kan bo i det där randiga plåttältet som står mellan Drhlm och Kina slott... väldigt flådigt, komplett med plåttofsar och allt...

Gealach sa...

"Haha, jag ler och mitt förslag var med ett leende"

Hmm.... i artikeln läser jag: "Jag slår ett slag för Rosendals slott på Djurgåren. Det är nära stan men ändå ett kungligt slott"

Där märks inget annat än att hon skulle mena det helt seriöst. Ska man skriva något på skämt bör det vara lite tydligare än så...

Knallhatten sa...

Som Gealach säger, det finns inget i ditt svar, Catarina, som tyder på att du skämtar eller svarar med glimten i ögat. På en direkt fråga var de ska bo föreslår du Rosendal. Om du skämtar får du allt vara lite tydligare.

Vidare säger du att Rosendal "visst" har använts som bostad. När då? Av vem då? Och då menar jag inte vem som har sovit över där, utan faktiskt använt Rosendal som fast bostad. Sova kan man göra i ett tält utan att det blir en bostad.

Plötsligt säger du att en "varsam renovering" är allt som behövs för att göra slottet lämpligt till sommarbostad. Det var väl inte frågan om var de ska ha sin sommarstuga som ställdes?

Och nej, någon varsam renovering kommer inte att räcka för att göra slottet beboeligt!