tisdag 11 augusti 2009

Grattis, Madeleine


Så var då nästa prinsessa förlovad. Nyuppstigen satte jag mig vid datorn för att kolla vad som hänt, och först såklart vad vännerna på fejjan har haft för sig. Den första statusuppdateringen var Johan som bara hade "äntligen". Jag vet inte varför (eller jo, kanske. Jag känner ju Johan...), men så snart jag såg det så tänkte jag "har Madeleine förlovat sig?". In på Aftonbladet, och jajamensan! Det har hon. Även Expressen, DN och Svenskan toppar med nyheten. Bara att gratulera prinsessan och Jonas Bergström.

Nu kommer ju de intressanta frågorna, vad blir hennes titel? Kommer hon att bli "prinsessan Madeleine, fru Bergström" eller kommer hon att få behålla sin "riktiga" prinsesstitel? Kommer hon fortfarande att vara hertiginna av Hälsingland och Gästrikland? Kommer han att få nån titel? Och den viktigaste frågan: kommer några regalier att användas vid bröllopet?

Mina personliga gissningar är att hon kommer att bli "prinsessan Madeleine, fru Bergström", hon får behålla hertiginnetiteln (finns ingen anledning att ta ifrån henne den. Kungen har ju godkänt bröllopet), han får ingen titel och inga regalier kommer att användas vid bröllopet.

Presskonferensen kl 16 i eftermiddag kommer säkert att ge mer.

Uppdatering: Jonas Bergström blir hertig av Hälsingland och Gästrikland. Det var häftigt och oväntat!

1 kommentar:

Johan sa...

Jag måste säga att jag är oerhört nöjd med att få äran att bli omnämnd i samma mening som hennes kungl. höghet. Tack!

Vidare kan man ju diskutera det märkliga i att man inte preciserar herr Bergströms blivande titel. Tidningarna påstår att det blir "Jonas Bergström, hertig av H & G". Kan detta verkligen stämma? Som hertig borde han ju även bli H.K.H., kan tyckas. Det har förresten aldrig meddelats ifall herr Westling skall bli "Prins av Sverige" (=H.K.H.) eller endast benämnas "prins Daniel, hertig av Västergötland". Kan någon vänlig människa ta reda på detta? I jämlikhetens namn borde även männen bli kungl. högheter då hertigens av Värmland blivande gemål med all säkerhet kommer förlänas kungl. höghetsskap.