onsdag 26 augusti 2009

True Blood

Forskarna har lyckats skapa ett syntetiskt blodsubstitut, Tru blood, som säljs i sexpack i närmsta servicebutik. Detta har lett till att vampyrerna inte längre behöver gömma sig, utan lever (nåja, de är ju döda) mitt ibland oss.

På syltan Merlotte's jobbar servitrisen Sookie (Anna Paquin, Pianot, X-men) som har förmågan att läsa folks tankar. En natt kommer vampyren Bill in och Sookie blir fascinerad av honom...

Äntligen har Alan Balls (Six feet under) nya serie fått premiär på "riktig" teve i Sverige. Jag älskar vampyrfilmer, så jag satt bänkad framför teven ikväll och jag var fast. Det här är något jag kommer att följa, känner jag. Hela scenariot känns väldigt nytt. Sedan har serien en skön atmosfär, där nere i Louisiana. Bra skådespelarinsatser, främst från Anna Paquin, lyfter det hela.

Det är roligt att Alan Ball visar sympati med sina vampyrer. Nu var det bara två vampyrer med i första avsnittet, en god (?) och en ond, men vi fick också se att även vanliga människor kan vara mordiska och onda. Alan Ball är själv homosexuell, och nog kan man ana att skildringen av de utstötta vampyrerna har sin grogrund där någonstans. Jag menar, bara en replik som att "de har kommit ut ur kistan" säger väl en hel del. Även folks reaktioner om att det är onaturligt och såna borde inte få finnas kan man känna igen.

Det ska bli riktigt spännande att följa den här serien, och något jag verkligen ser fram emot är Alexander Skarsgårds entré som vikingavampyren Eric i fjärde avsnittet.

2 kommentarer:

Fredde sa...

Tyvärr är det bara vinjetten som är bra. Jag förstår verkligen inte varför folk hyllar den här serien.
Skarsgård ser dessutom riktigt löjlig ut. Är han vikingvampyr? Det framgår inte.

Anna sa...

Jag såg den till sist i går kväll när 24:an sände den i repris - jättebra! Svårt att avgöra om det är samma liga som Six Feet Under men Alan Ball är ju inte känd för dålig kvalitet så potentialen finns absolut. Intressant upplägg tycker jag, mycket nyfiken på fortsättningen. Kul att ha en ny serie att följa! Ja, förutom Mad Men då förstås. Och en hög andra också när jag tänker efter. ;)