söndag 16 augusti 2009

Finsksvennig humor

Miika Nousiainen kommer i september ut med sin bok Hallonbåtsflyktingen på svenska. Den handlar om en finsk man som i själ och hjärta ser sig som svensk och längtar till det förlovade landet.

Av vad jag har läst om boken så verkar den vara riktigt rolig. Den har tagits väl emot i Finland och har sålt i enorma mängder. Jag ser fram emot att få läsa den.

I dagens DN Söndag blir Nousiainen intervjuad av Ingrid Carlberg. Nousiainen ger ett väldigt sympatiskt och humoristiskt intryck och jag blir definitivt än mer intresserad av boken. Men allra roligast är ett litet citat han kommer med under intervjun. Carlberg går runt i Stockholm med Nousiainen och diskuterar hans Sverigefavoriter och så säger han så här:

– Allsången är för svensk för mig. Alla är så ofinska och glada. Och de sjunger med! I den finska versionen av samma program sitter alla tysta och gömmer sig för kamerorna.

Jag fick genast en bild i huvudet av hur det ser ut i teverutorna under det finländska Allsången och skrattade upp morgonteet över tidningen.

Inga kommentarer: