lördag 22 augusti 2009

Lyckad Riddarholmsdag

Det började inte lovande, om jag säger så. Regnet fullkomligt öste ner (inte lika mycket som när jag åkte vespa genom Jönköping, men i alla fall) och det var kallt. Det var dömt att bli en folktom Riddarholmsdag. Men jag tänkte att det kanske kommer lite barn i alla fall. Det utlovades både allsång och barnvisning i kyrkan. Lördagsaktivitet inomhus. Inte helt väderberoende.

Första problemet var vilken dräkt jag skulle ha. Min ursprungstanke var att jag skulle vara franciskanermunk. Men sedan kom jag på att klosterkällaren skulle visas och det skulle finnas munkar där. Dessutom stod det i programmet att Hovet skulle visa den kungliga begravningskyrkan, så då kändes det ännu mer fel att vara munk. Jag rotade vidare i klädskåpet och tittade på Karl Knutsson Bondes dräkt, som jag brukar ha vid syltepigevisningarna. Fast sedan fastnade blicken på texten "Birger Jarls dräkt". Den tillsammans med en kunglig krona så har vi ju Birgers son Magnus Ladulås. Och vem var det nu igen som grundade Riddarholmskyrkan? Helt perfekt! Så Magnus fick det bli.

När jag kom upp ur källarvalven såg jag att det hade slutat regna, och till och med börjat spricka upp. Jag såg ganska mycket folk som var på väg mot Riddarholmen och började känna mig ganska hoppfull om en lyckad dag, trots allt.

Det visade sig bli en riktigt bra dag. Mycket folk som rörde sig på torget och deltog i aktiviteterna. De båda allmänna visningarna var väldigt välbesökta. Strax innan två började kyrkan att fyllas och när allsången skulle dra igång var de flesta platserna upptagna av sångglada barn och deras familjer.

Sedan var det så dags för min insats. Magnus Ladulås presenterade sig och började berätta om den gamla kyrkan. Det var ganska mycket barn, och nästan lika många vuxna som följde med runt i kyrkan. Jag berättade både läskiga och mindre läskiga historier om mord, krig och ond bråd död och döda och överlevande. Barnen verkade uppskatta visningen, många av dem stannade kvar efteråt och ville fråga ännu mer saker och känna på både kungakronan jag hade på mig och kopian på Karl XII:s kulknapp.

Men att så tunt ylletyg kunde bli så varmt! När jag bytte om funderade jag på om jag skulle ta på mig en tröja under kungakläderna. Regn, fukt och inte helt varmt i kyrkan. Men jag bestämde mig för att gå in och ta på mig mer om det behövdes. Ha! Jag svettades som en gris, och med jämna mellanrum var jag tvungen att gå ut på Birger Jarls torg och låta sommarvindarna svalka mig. Men en rolig dag blev det trots allt!

Det enda trista var att jag återigen inte fick möjlighet att gå ner och se klosterrummet. Det ligger så nära och ändå så långt bort. Varje gång det har varit Riddarholmens dag och rummet har varit öppet har jag jobbat inne i kyrkan. Men nästa år...

1 kommentar:

senderman sa...

Ha! Men VI besökte klosterrummet! Detta medeltida, 6-700 år (!) gamla rum med sitt märkliga valvtak. Tänka sig att människor har suttit i detta rum under hundratals år. Kanske var det till och med här som Sveriges första bok blev till, berättade franciskaner-munken som höll i guideturen.

Sedan gick vi ner i den kusliga fängelsehålan i Wrangelska palatset där Anckarström satt 1792 veckorna innan han klövs i fem delar.

En underbart lyckad dag med härligt väder och en fantastisk omgivning! Tack till SFV för deras insats att visa upp Sveriges kulturarv! Och tack till alla er som hjälpte till denna dan.

Om två veckor arrangerar SFV Skeppsholmsdagen. Vi hoppas på en lika lyckad dag då!