måndag 8 mars 2010

Och vinnaren är...

Några små betraktelser innan jag går och lägger mig:

Till att börja med så måste jag säga att Oscarsjuryns beslut funkar bättre för mig än Golden Globe-juryn. Avatar fick inte bästa film eller bästa regi. De fick hålla sig till de tekniska priserna (och dessa var den verkligen värd).

Jätteroligt att Katheryn Bigelow blev första kvinnan att vinna regioscar för Hurt Locker. Och att de svenska färgerna försvarades av Paul Ottosson för bästa ljud i samma film.

Bästa manliga skådespelare Jeff Bridges, ja kanske det. Han är förvisso bra, men filmen är inget som lockar mig. Kanske ser den vid nåt tillfälle.

Bästa kvinnliga blev inte Meryl för Julie & Julia. Tyvärr, måste jag väl säga, även om jag inte hade räknat med att hon skulle vinna för den rollen. Istället var det skådespelaren med personlighetsbypass som fick statyetten. Sandra Bullock är inte nån favorit. Nej, nu är jag elak. Hon var bra i den ofantligt överskattade Crash (2005 års bästa film i motsats till Brokeback mountain? Det finns inte på kartan!), men i övrigt är hon ganska blek. Kanske är hon bra här, eller så är det som hon sa i sitt tacktal: "var jag värd den här eller har jag bara tröttat ut er".

Ben Stiller var rolig sminkad som en na'vi när han delade ut priset för bästa smink. Nej, det priset gick till Star Trek!

Enda kategorin som jag har full koll på var intressant. Bästa animerade kortfilm blev Logorama, den enda av de nominerade filmerna som jag inte gillade.

Kul att få se Ally Sheedy igen. Jag tänkte på henne så sent som häromdagen, och så bara dyker hon upp i hyllningen till John Hughes. Oj, vad jag var kär i henne när jag var sexton!

Inte så mycket scenshow. Bara ett dansnummer som illustration till bästa filmmusik. Intressant att killarna hade energisk, häftig dans medan tjejerna var så där tjejigt eteriska som alltid. Sträckta ben och vaaaackra rörelser. Trist!

Fast ett snyggt inledningsnummer med Neil Patrick Harris hade de också, ej att förglömma!

Steve Martin
och Alec Baldwin var roliga som värdar, men oj så gubbig Alec Baldwin har blivit!

Till sist den första reflektionen jag gjorde. Penelope Cruz öppnar kuvertet med bästa birollsskådespelare och säger "and the winner is...", inte "the oscar goes to..." som det har varit de senaste åren. Det där ändrades för att om man säger att det finns en vinnare så måste det ju finnas förlorare. Men i år sa alla "and the winner is...". Det låter bättre, tycker jag.

Men nu är det dags att gå och sova några timmar.

Inga kommentarer: