måndag 15 mars 2010

Norén goes medieval on your ass!


Jag har haft ett manus liggande halvfärdigt på datorn i flera månader, men har inte haft ork att ta mig an det (i ärlighetens namn har det tävlat mot Sims och förlorat varje gång). Men nu har jag äntligen tagit mig i kragen och gjort klart det. Pjäsen det handlar om är The Lion in winter, om Henrik II av England och hans glada (?) familj, Eleonora av Akvitanien, Rikard Lejonhjärta och de övriga. En väldigt rolig pjäs, Lars Norén under blodigaste medeltiden skulle man kunna säga. Fast där Noréns rollfigurer bara säger att de skulle kunna döda varandra så drar de här typerna blankt mot varann hela tiden.

Agnes och jag brukar sitta och filosofera över drömensembler i alla de uppsättningar vi planerar i våra huvuden. Självklart finns det ett par roller vikta åt oss, men i övrigt kan vi plocka in skådespelare helt fritt. Vi satt och kollade på filmen från 1968 (med den trista svenska titeln Så tuktas ett lejon) häromsistens och diskuterade vem som skulle spela vilken roll. Där är det Peter O'Toole och Katharine Hepburn i huvudrollerna. I vår uppsättning tänkte vi oss Agnes som prinsessan Alice och mig som Rikard Lejonhjärta. Men föräldrarna? Det vi kom fram till var att vi vill ha Tomas Bolme som Henrik och Marie Göranzon som Eleonora. Vilket dreamteam! Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra.

Fast det borde jag väl inte ha avslöjat, för nu kommer väl Dramaten att sno den idén och sätta upp pjäsen utan min och Agnes medverkan (för självklart sitter Marie-Louise Ekman och läser min blogg hela dagarna. Det är jag övertygad om...).

Jag säger som jag brukar efter att ha översatt ett nytt manus: nu ska vi bara få ihop en reading på det också.

1 kommentar:

Fru Ann sa...

That movie was SOOOOOOOOOOOOOOOOO good! In the seventies... Jar har nog biofoldern som följde med filmen... Någonting stort och häftigt... Tjusigt att du tänker nyproducera!