lördag 27 mars 2010

Att överleva barnkalas

I Lekstugan kan man boka barnkalas med tidsresa. Det här är en ganska ny företeelse, så inte så många av oss har fått äran att ha ett. Idag hade jag mitt första. Jag var visserligen med på kalaset förra helgen, men det var för att lära mig hur det går till. Nu var det dags för mig att hålla i ett.

Det var riktigt roligt. 20 barn skulle fira de två födelsedagsbarnen i bondstugan. Alla barnen var verkligen med. De skurade stugan, mjölkade, bar ved, mockade både ko- och hästbajs, handlade i handelsboden och bakade kaka. Själv ömmade jag mest för den blyge pojken, som inte riktigt vågade ge sig i lag med de andra. Han stod längs väggen och tittade på, så jag bad honom att hjälpa till med att leta reda på äggen som hönan gömt. Det blev hans grej och han letade riktigt ordentligt. Det var knappt så jag hann lägga ut äggen innan han hittade dem.

Efter kalaset öppnade vi som vanligt för övriga besökare. De stod redan i kö, ett fyrtiotal barn kom och lekte och jag måste erkänna att efter den här dagen så var det väldigt skönt att sova framför Simpsons en stund...

2 kommentarer:

hagbergskan sa...

Du och dina ägg :)

Knallhatten sa...

Klaga inte på mina ägg. De är mycket användbara! ;-)
Dessutom passade jag på att lägga ut bajs emellanåt. Så jag var inte helt koncentrerad på äggen!