måndag 22 mars 2010

Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

Deklarationspapperen låg på hallgolvet när jag kom hem idag. Som alltid var det med bävan jag slet upp plasten för att se hur mycket jag blir skyldig i år.

Jag läste siffrorna. Jag läste dem en gång till. Jag lade ifrån mig papperet och plockade upp det igen. Läste siffrorna ytterligare en gång. Tänkte "jag måste nog låta någon annan titta på det här och tala om vad det betyder".

För jag kan inte tolka det på något annat sätt än att jag får tillbaka 20 000 kronor på skatten i år! Jag har aldrig i hela mitt liv fått tillbaka mer än 3000 kronor vid ett och samma tillfälle. Desto oftare har jag istället haft restskatt.

Jag vet inte om jag vågar tro på vad jag ser. Det måste vara något fel någonstans. Men texten "beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta)" måste väl ändå betyda att jag får tillbaka pengar? Särskilt om det inte står något minustecken framför beloppet?

Jag både glädjedansar och kryper skräckslaget ihop i ett hörn. Samtidigt! Fråga mig inte hur jag gör det, för det är ganska svårt att beskriva...

4 kommentarer:

Primula sa...

Jisses vilken tur. Grattis.alltid bra att fylla på sitt konto.

Fru Ann sa...

Lucky Luke i all ära, men nu jippi Jonas... Grattis grattis... nu kan du leva gratis i två månader...

Anonym sa...

Ojojoj, det var inte illa! Har heller aldrig fått mer än högst 3000...

Anna sa...

Hurra, underbart! Helt sjukt bra ju. Jag brukar alltid få tillbaka massor, avdrag för resor till och från jobbet och lån bland annat. Men jag tror inte att jag fått tillbaka mer än 12.000 kr, så du har rekordet. :)

Däremot har jag fått betala 67.000 kr en gång! Visserligen ingen överraskning, hade sålt min lägenhet. Men ändå, bara att se de där siffrorna på internetbetalningen. Hu!