onsdag 3 mars 2010

Mmm, böcker!


Okej, det blev ett par böcker till på bokrean. Orkanpartyt av Klas Östergren och en bok om Eleonora av Akvitanien (författaren och jag är inte helt överens om vad man ska kalla henne).

Jag har ett närmast perverst förhållande till böcker. När jag har köpt en bok nöjer jag mig inte med att ställa in boken i bokhyllan, eller lägga den i att läsa-högen. Nej nej, först måste jag bekanta mig med den. Då kryper jag upp i soffan och så bläddrar jag igenom boken. Detaljstuderar omslaget och eventuella bilder inuti boken. Tittar på typsnitt och kapitelindelning, läser några rader här och där för att få en känsla av den litterära stilen. Känner på papperskvaliteten, låter fingrarna glida över skyddsomslaget. Sedan tar jag av skyddsomslaget för att se hur boken egentligen ser ut. Jag höll på att skriva att det enda jag inte gör är att lukta på den. Men i ärlighetens namn gör jag det också ibland. En del böcker har en väldigt trevlig doft, särskilt om det är en bok jag har köpt på antikvariat.

Så det enda jag inte har gjort än är att smaka på böckerna. Men det kanske blir min nästa fix...

2 kommentarer:

Fredde sa...

Du får inte glömma att kuken ska ha sitt också.

Knallhatten sa...

Jag sa ju att det enda jag inte gör är att smaka på boken...