fredag 19 mars 2010

Baby Hitler

Norsk-danska konstnären Nina Maria Kleivan har råkat i blåsväder för en serie bilder som är tio år gamla. De föreställer hennes några månader gamla dotter klädd som olika diktatorer, Hitler, Stalin, Mao, Idi Amin, Pinochet och Mussolini.

Jag tycker att bilderna är roliga, och jag förstår vad det är Kleivan försöker säga. Ingen föds ond och vem som helst kan växa upp till att bli diktator. "Till och med min lilla dotter skulle kunna växa upp och styra Danmark med järnhand".

Inte så mycket mer att säga. Tycker jag. Men det har tydligen blivit rejält med rabalder om de här bilder (tio år efter att de togs. Jeez!). Osmakligt, så här får man inte göra mot barn, övergrepp, bla bla bla!

Nej, att klä barn i uniform, för att framföra ett konstnärligt budskap, är helt fel. Då är det ju mycket bättre med barn som staljas så här.

Här kan vi snacka osmakliga bilder! Sovande nyfödda barn, bara ett par dagar gamla, stajlas upp och placeras i olika "gulliga" poser. Riktigt vidrigt. Ställningar som barnen inte skulle lägga sig i utan hjälp och dessutom ser de döda ut.

I ärlighetens namn, Stephanie Robin, fotografen, har tagit några helt bedårande bilder på sovande spädbarn. Men de här överstaljade historierna? Nä, jag vet vilka bilder jag hellre tittar på!

Inga kommentarer: