lördag 13 mars 2010

Rösterna är räknade

Det var med blandade känslor jag tog emot beskedet att Anna Bergendahl vunnit Melodifestivalen. Å ena sidan var hennes låt inte lika bra som Salem Al Fakirs. Å andra sidan var det den låten jag slagit vad om med Petter skulle vinna (jisses, vilken konstig ordföljd det blev här).

Vi hade gjort varsin lista med de tio placeringarna. Det visade sig att vi hade i stort sett samma lista. De enda vi inte var överens om var ettan och tvåan. Han ville ha Salem på första plats (det ville jag också, men frågan var vilken vi trodde skulle vinna) och Anna på andra plats. Jag hade tvärtom. I övrigt var det inte mycket som stämde med slutresultatet. Eller jo, det gjorde det nästan. Vi hade placerat alla i rätt del av listan, men inte på exakt rätt plats.

I övrigt gillade jag grejen med de utländska jurygrupperna. Det blev riktigt spännande när de röstade så olika.

Dolph funkar utmärkt när han får tramsa och driva med sin image. Som programledare fungerade han inte alls! Och jag kunde inte låta bli att notera (gjorde någon det?!) att Måns hade byxor som var så tajta att man nästan kunde se vilken religion han tillhör!

Mitt onda jag njöt när man fick se de ansträngda leendena från artisterna som inte fick så mycket poäng, särskilt Peter Jöback och Persilja Wahlgren. Fast Jöback kan vara nöjd. Förra gången han var med kom han på sista plats, så det här var ju ett kliv framåt. Nej, jag ska inte vara elak. Den höga tonen han tog var riktigt snygg. Innan han lade på vibratot.

Mellannumret var trevligt (och inte mer än så). Kul att se Åge wig wham igen. Den jojken går jag fortfarande och nynnar på ibland, så här trettio år senare. Kikki hade inte mycket till röst ikväll. Det lät ganska kackigt, faktiskt. Och var Towa ens medveten om att hon stod på en scen. Maken till förvirrad får man leta efter.

Finns det nåt mer att tillägga? Ja, det finns det säkert. Jag får väl återkomma till det när jag kommer på nåt mer. Nu en kopp te till innan läggdags. Jag ska försöka jobba för första gången den här veckan i morgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha jag har också noterat Måns byxor och det var andra gången det såg ut så i denna programserien!