lördag 6 februari 2010

Bästa animerade kortfilm

Alla utom en av de nominerade filmerna för bästa animerade kortfilm finns att se på nätet, och som den animationsnörd jag är så har jag så klart kollat igenom dem alla. Roliga på olika sätt, allihop.

Den jag gillade minst är Logorama, av Nicolas Schmerkin, som utspelas i en värld där absolut allt och alla består av olika loggor. I centrum två poliser (Michelin-gubbarna) på jakt efter en förrymd galning (Ronald McDonald). På zoo kan man beskåda både MGM-lejonet, WHO-pandan, Lacoste-krokodilen och Camel-dromedaren (jo, det är en dromedar!), motorcyklarna man åker på är Grease och Grease 2-loggorna, och så vidare. Fantasifullt gjort, men det känns som att idéerna tog slut strax efter att man bestämt hur filmen skulle se ut.



Från Spanien kommer Javier Recio Gracias The lady and the reaper, eller Läkaren och liemannen, som den egentligen borde heta. En gammal dam ligger för döden och nyss nämnda läkare rycker henne bokstavligt talat ur liemannens grepp. Sedan följer en vild jakt där de båda yrkesmännen försöker snappa åt sig damen. Roligt utfört, och påminner om klassisk Tex Avery. Filmen finns inte att beskåda på YouTube, men på den här länken kan man se filmen i sin helhet. Här nere är bara trailern.



French roast, regisserad av Fabrice O. Joubert känns väldigt, väldigt fransk i stilen. Den utspelas på ett kafé och består av två tagningar. Kameran rör bara sig inåt, utåt och i sidled. En man har glömt plånboken och kan inte betala sitt kaffe. Medan han försöker komma på en lösning beställer han in kaffe efter kaffe, tills han ser att den gamla damen vid bordet bredvid har massor med pengar i väskan. Och när hon går på toaletten lämnar hon väskan vid bordet...



Slutligen så mina två favoriter. Först den irländska Granny O’Grimm’s Sleeping Beauty av Nicky Phelan och Darragh O’Connell. En skräckslagen liten flicka får höra Törnrosa som godnattsaga av sin bittra, bittra gamla farmor (fasligt vad med gamla damer det är i årets nomineringar!), som kanske identifierar sig aningens för mycket med den onda fén. Det här är en skön kombination av 3D- och 2D-animering på ett snillrikt sätt. Och kolla bara hur de goda féerna gör sig snygga inför Törnrosas dop!



Den absoluta favoriten är, som jag redan nämnt, Wallace & Gromit - en strid på liv och bröd. Den enda icke-datoranimerade filmen i samlingen, vilket bara det är värt ett omnämnande. Klassisk dockanimation. Wallace & Gromit-filmerna blir bara bättre och bättre, så det här är den film som jag anser är den självklara vinnaren. Möjligen i strid med Granny O'Grimm. Den här finns inte heller tillgänglig på nätet, så om ni inte redan har sett den (den har gått på SVT) så får ni nöja er med trailern.



Härnäst ska jag försöka kolla in live action-kortisarna, om jag kan hitta dem alla.

3 kommentarer:

Fredde sa...

På amerikanska är det en kamel. Det är bara vi svenskar som evisas med att skilja kameler från dromedarer.

Knallhatten sa...

Bara vi i hela världen, alltså? Tänk, vad vi är påhittiga!

Men eftersom jag talar svenska så får jag väl fortsätta att skilja på kamelen och dromedaren!

Fredde sa...

Ja det kan du göra. Men då gör du dig omöjlig utomlands.