lördag 13 februari 2010

Alla hjärtans dag

Jag är glad för alla skolelevers skull, åtminstone dem som jag kan identifiera mig med, att alla hjärtans dag infaller på en söndag.

Det var när jag gick i gymnasiet som firandet kom igång här i landet, och på Nacka gymnasium delades det ut nejlikor. Försäljningen pågick i kafeterian under några dagar i förväg och så gick budbärare runt till de olika klasserna och delade ut dem. Röd nejlika för jag älskar dig, rosa för jag är intresserad och vit för du är en vän. Under mina tre år på den skolan fick jag en, säger en vit nejlika.

Jag hade ett väldigt kluvet förhållande till det där firandet. Visserligen var jag inte särskilt intresserad av den, för jag tycker att det är en amerikaskadad tradition. Samtidigt var det inte särskilt roligt att få faktiska bevis för att jag inte precis var den mest åtråvärde personen i skolan.

Den där vita nejlikan är, kom jag precis på, den enda present jag har fått någonsin på alla hjärtans dag, men nuförtiden bryr jag mig inte det minsta. Jag vet var jag har mig själv och mina vänner och det räcker utmärkt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, jag är jätteglad att skolan jag jobbar på nu inte sysslar med sådant, den förra gjorde det.

När jag själv gick i skolan såldes det rosor och jag fick så klart ingen, vissa fick så många att de knappt kunde bära dem.

Nog kan man visa vad man känner för en person vilken dag som helst, själv föredrar jag om jag får något sådant en annan dag, när det inte är förväntat.

Anna sa...

Vi hade också sån blomförsäljning på gymnasiet inför alla hjärtans dag. Jag fick aldrig en enda blomma, varken vänskaps- eller annan. Men jag kan inte minnas att jag brydde mig om det. Det kändes som en sån där grej, precis som invalsriter och annat trams, som bara inneklicken på skolan höll på med. 95% av eleverna fick alltså aldrig nån blomma, bara denna lilla klick som gav och fick dem. En klick jag hellre skulle dött än förknippats med.

Hur var det hos er, kände du det som att "alla" fick blommor utom du? I så fall var Nacka Gymnasiums elever mycket generösare mot omgivningen än vad eleverna var i vår skola. :D

Och så måste jag bara tillägga att jag sällan (eller aldrig!) fått blommor på alla hjärtans när jag varit i förhållanden heller. Men jag får nog vad jag förtjänar, dvs inget, är ju en så tråkigt oromantisk person... :)

Glad alla hjärtans förresten! Snart är den slut och ett helt år till nästa. :) Kramar!

Knallhatten sa...

Ja, det var ett fasligt utdelande av blommor i min skola. Mot slutet av dagen var det fullt av nejlikor i olika kulörer överallt.

Inte för att jag har några fördomar, men vilken skola sa du att du gick i? ;-)

Anna sa...

Nej jag har ju inte heller några fördomar. Alls. Som du märker. :D