fredag 19 februari 2010

Sexuella trakasserier på teatern

Det är mycket snack om teatermän som sexuellt trakasserar kvinnor. Som vanligt glöms det motsatta bort. Jag tror inte att jag är den ende som har fått "uppskattande" smekningar av kvinnor på teatern, blivit upptryckt mot hissväggen när det bara har varit vi två där och förslag om att de ska visa vad de kan. Men nä, det kan väl inte hända. Kvinnor är ju inte förövare, de är bara offer!

Men visst, de värsta trakasserierna jag har sett var från en äldre manlig väletablerad skådespelare mot tonåriga tjejer som nyss börjat inom teatern. Han blev helt besatt av en av de yngre skådespelarna i uppsättningen vi gjorde, han ringde hem till henne, gav henne presenter, försökte tafsa och så vidare. Trots hennes protester fortsatte det, och hela ensemblen kände till det. Hon var livrädd att bli ensam med honom. Ändå hände ingenting. Till slut var det en av skådespelarna som faktiskt rapporterade honom till teaterledningen. Det som hände var att han fick en smisk på fingrarna och blev tillsagd att sluta med det där. Det gjorde han inte.

Vid ett senare tillfälle efter en föreställning satt han, en annan av de tonåriga tjejerna och ytterligare ett par skådespelare och kopplade av efter föreställningen när han plötsligt säger till de andra männen "vad säger ni om att vi tar in på hotellet här i närheten och pumpar X full med sperma?" De andras protester gjorde att han inte fortsatte på det spåret den kvällen.

3 kommentarer:

Anna sa...

Nej, männen glömdes faktiskt inte bort. Det sades tydligt på ekot (det var ekot som gjorde undersökningen) att 1/3 av de tillfrågade blivit trakasserade och av kvinnorna var det varannan. Så det framgick i undersökningen och av ekots rapportering att även män känt av detta! (Och jag vet att det inte är ovanligt, särskilt när det gäller yngre män och några år äldre kvinnor)

Sen är det ju som du säger, de grövsta grejerna är äldre män mot yngre kvinnor, beroendeställningen utnyttjas. Så de historier som berättades i samband med rapporteringen har ju gällt såna fall, de riktigt spektakulära. Men det är ju inte så konstigt, det är ju så medierna fungerar.

Knallhatten sa...

Ah, okej. Jag hörde inte Ekot, jag har bara läst vad som har stått i kvällstidningarna och där har det varit förvånansvärt tyst om trakasserade män. Inte lika säljande, skulle jag tro...

Anna sa...

Förtydligart mig själv, det jag skrev gäller just skådespelare. Men undersökningen har gällt andra yrkeskategorier också inom scenkonsten och man har faktiskt frågat så många som 1600 pers! Här kan du se statistiken som bygger på undersökningen: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3437&artikel=3434064

Skrämmande resultat! Jag förstår att det blivit debatt ända upp på ministernivå.