måndag 22 februari 2010

I ljummaste laget

Jaha, I hetaste laget ska upp igen. Det känns ju jävligt fräscht, det var ju bara ett par år sedan den gick senast. Hann jag tänka innan jag insåg att det faktiskt är fjorton år sedan den gick i Stockholm med Björn Skifs, Johan Ulveson och Regina Lund i huvudrollerna.

I hetaste laget är en sådan där musikal som alltid körs någonstans i landet, verkar det som. Åtminstone har inte jag hunnit börjat längta efter en ny uppsättning av den. Men det är ju så musikalklimatet i Stockholm är. Det är ett litet antal musikaler som sätts upp gång efter annan. Nyss var det Grease, härnäst I hetaste laget. Snart blir det väl dags för West Side Story igen. När det finns så många spännande musikaler som sällan eller aldrig spelas här. Vad sägs om Sweeney Todd, Into the woods, Wicked, Mame, Hello Dolly, Bat Boy, Nine, On the Twentieth Century, Gypsy, Billy Elliot, Mary Poppins, Hair, Spindelkvinnans kyss, Moderna Millie... Jag kan fortsätta ganska länge!

Vad hände egentligen med 42nd street? Det sades ju vara den som skulle komma upp på Oscars som en sorts uppföljare till Singin' in the rain? Och Vicky von der Lancken har sagt att hon har köpt rättigheterna till Dreamgirls. Nog skulle väl det vara roligare än I hetaste laget ännu en vända? Jag började tro på lite nytänkande när The Producers och Hairspray sattes upp, fast det visade sig tydligen bara vara en lyckoträff. Men visst, om mitt vanliga teatersällskap vill se den så kanske jag kan övertalas att följa med.

Vad ska man säga om rollbesättningen då? Henrik Dorsin är ett lysande val till att spela Jerry. Han är en lysande komiker, och han har bevisat att han kan sjunga också. Och Jonas Malmsjö som Joe? Ja, honom har jag jobbat med.

2 kommentarer:

Anna sa...

Kan bara hålla med. Och visst känns det som att de roliga musikalerna aldrig kommer till Stockholm utan spelas i andra städer där man vågar lite mer och inte alltid satsar på det säkra kortet för att få alla bussresenärer. :(

Fru Ann sa...

Ljummet ellet hett... jag struntar i vilket... I still like it hot! Så jag följer gärna med... när än det kan bli...