måndag 8 februari 2010

Doktor Scarlett och Miss Johansson

Jag blir inte klok på Scarlett Johansson. Hon kan vara så bra att hennes närvaro nästan fysiskt bränner hål på bioduken. Lost in translation är ju ett perfekt exempel. Första gången jag såg henne var när hon spelade Thora Birchs nördiga kompis i Ghost world, och jag satt hela filmen och undrade vem hon var. Nej, jag hade inte sett Mannen som talar med hästar, och det har jag fortfarande inte gjort. Men jag har förstått att hon var bra i den också. Flicka med pärlörhänge var ingen stor film (fast mycket bättre än boken), men hon, Colin Firth och fotografen Eduardo Serra gjorde den mer än sevärd.

Sedan kommer de andra filmerna. De där hon är så usel att man skulle undra vem hon legat med för att få rollen, om man inte redan hade känt till henne. Ett perfekt exempel är Scoop, där hon är fruktansvärd. Hon gestikulerar och viftar med armarna, som om det skulle skapa en stor rollprestation. Man vill bara slita av henne nyss nämnda lemmar och slå henne i ansiktet med dem, för att få henne att skärpa sig. Svarta dahlian, A good woman, The island och framförallt Spirit är andra exempel på när Scarlett är som allra sämst.

Det är inte så att det är filmer som hon verkar skita i. Man ser hur hon kämpar och kämpar för att vara trovärdig, och man tror henne inte för fem sekunder. Att hon skulle behöva en bra regissör är inte heller anledningen. Hon kan vara som allra sämst med bra regissören. Scoop är regisserad av Woody Allen. Han har fått henne bra i Match Point och Vicky Christina Barcelona, till exempel. Nu i veckan gick Prestige på femman, regisserad av Christopher Nolan. Han gjorde bra jobb med de senaste Batman-filmerna och Memento, för att nämna ett par. Hugh Jackman och Michael Caine är bra, och Christian Bale håller poserande nere lite grann. Men Scarlett... Hon anstränger sig för att vara trovärdig engelska vid förra sekelskiftet, och filmen fullkomligt stannar upp varje gång hon kliver in i bild och ska leverera repliker.

Så jag vet inte vad frk Johansson håller på med. Det enda jag kan säga är att hennes namn i rollistan inte är något som får mig att gå och ställa mig i biokön. Man vet absolut inte vad man får. Andra är nästan alltid bra eller nästan alltid dåliga, men här. Jag blir konfys!

3 kommentarer:

Madelene sa...

NEJ! Hon är ju såå bra i Scoop. Såg Den svarta dahlian igårkväll, och jag kan inte säga att hon var dålig i den, men hon var inte jättebra heller.

Som du kanske förstår är jag ett Scarlett-fan, eller förälskad är kanske rätt ord. Har just nu lust att flyga över Atlanten för att se henne på Broadway - hon har ju fått fina recensioner. Jaqg ställer mig både i bio- och teaterbiljettkö för att få en glimt av henne. Snart kommer Iron man 2! Två hetingar i och med henne och Downey Jr!

Knallhatten sa...

I Scoop försöker hon spela Woody Allen, och det går inte alls. Det är bara patetiskt. Jag skulle gärna följa med dig till Bråddan och se henne, men jag skulle samtidigt vara lite nervös att det är den andra Scarlett som står på scen...

Fredde sa...

Det viktiga är att hon alltid är supersnygg!