torsdag 18 februari 2010

Nyprydhet

Vad det måste vara jobbigt att vara ung och behöva byta om i offentliga omklädningsrum nuförtiden!

När jag gick i gymnasiet hade vi en (1) kille som svepte om sig handduken innan han gick in i duschen och sedan stod han tryckt mot väggen hela tiden som han var där inne. Det var vi många som förundrades över och kommenterade.

Men nuförtiden verkar alla killar under tjugofem vira in sig helt och hållet och den största skammen verkar vara att visa minsta lilla naken hud. När jag är och tränar ser jag dessa ungdomar som virar om sig handduken innan de tar av sig kläderna. Sedan går de in i duschrummet och tar inte av sig handduken förrän de står tryggt tryckta mot väggen. Om de inte kan hänga handduken över väggen på duschbåset glider de med kroppen mot väggen tills de står i duschen. Och när de har duschat, utan att vända sig om (vilket skapar problem för dem när de ska duscha ryggen) så är det samma sak tillbaks till handduken. I bastun virar de om sig handdukarna ett par varv. Det ser jättevarmt ut. Detta medan vi på andra (rätt?) sida tjugofem glatt går omkring helnäck i duschrummet och i bastun.

Jag vet inte om det är alla skönhetsideal som pumpas ut som ger ungdomarna dåligt självförtroende, eller vad det kan vara. Men när jag ser hur de håller på blir jag glad att jag har kommit förbi det stadiet!

2 kommentarer:

Håkan Steenberg sa...

Va? Är du över 25?

Knallhatten sa...

Ja, jag fyller snart 29. Jag vet att det är svårt att tro!