torsdag 25 juni 2009

Varför bad de Miss Marple?

Ikväll gick ett nytt avsnitt av Miss Marple på fyran. Kvällens avsnitt var baserat på Varför bad de inte Evans? Det som var intressant här är att Miss Marple inte är med i boken. Detektiverna är Lady Frances Derwent och Bobby Jones.

Jag har inte läst boken, men minns att jag gillade den förra filmatiseringen från 1980. Det förvånade mig när jag såg att den ingick i Miss Marple-serien nu, för jag hade helt förträngt att Miss Marple var med. När jag sedan såg avsnittet så kändes hon fel i historien. Hon passade inte in. Jag fick intrycket att hon var liasom inklistrad. När jag  kollade upp det hela så fick jag rätt i min känsla. Hon hör inte hemma i den här historien.

Frågan är varför de gjorde så här? Har de filmat alla Miss Marple-deckare till förbannelse och är tvungna att lägga till henne i andra historier också för att få ihop en hel serie?

För övrigt finns det bara en Miss Marple, och det är Margaret Rutherford!

1 kommentar:

Primula sa...

Yes du har rätt bara en miss Marple och det är Margret Rutherford. Det var ett fruntimmer de..