tisdag 16 juni 2009

Fåniga Fahrenheit

När jag satt i Biljett och info kom diskussionen om Celsius/Fahrenheit upp. Vi försökte tala om för några amerikaner hur varmt det KAN vara i Sverige under sommaren, och de förstod inte när vi använde Celsiusskalan.

Jag har länge funderat över hur Fahrenheit skapade sin skala, för jag tycker inte att det finns nån logik i den. Celsius, vatten fryser - 0º, vatten kokar - 100º. Logiskt! Men Fahrenheit?! Så nu bestämde jag mig en gång för alla att kolla upp det. Och jag kan väl säga att jag är fortfarande inte övertygad om att Fahrenheit var särskilt smart. 0º - lägsta temperatur man vid den tidpunkten kunde skapa, genom att blanda isvatten och salmiak. Den kan jag väl till nöds förstå, och att han väljer nästa kontrollpunkt med människans temperatur. Celsius' vatten - vatten är logisk, Fahrenheits laboratorieexperiment - människokroppen har en inte lika tydlig koppling. Men nu kommer det riktigt konstiga. Fahrenheit bestämmer att kontrollpunkt två ska vara, inte 100º, utan 96º!

Hur tänkte du där, herr Fahrenheit?!

1 kommentar:

Gealach sa...

Det där har jag aldrig blivit klok på heller.

På samma sätt blir jag tokig i England av att de inte kan mäta i meter och kilometer, har ingen aning om hur långt det är till saker... :-D