tisdag 2 juni 2009

Maratonvisning

Nu är jag trött både i fötterna och i halsen. Igår fick jag veta att jag skulle ha tre bokade visningar på förmiddagen, och resten av dagen skulle jag vara extra, det vill säga vara till hands för hisshjälp eller biljettkryssning eller vad det nu kan vara. Det kan vara ganska skönt emellanåt.

Fast när jag precis skulle börja med min andra bokade grupp ringer arbetsledaren och säger att en av de ordinarie guiderna är sjuk och att jag ska ta de allmänna visningarna också. Så sammanlagt har jag haft sex visningar på sju timmar idag. Jag tackar min lyckliga stjärna att min brorson tar studenten idag, för annars hade jag bokat in mig på en visning till klockan 17, som jag blev tillfrågad om för några dagar sedan. Sammanlagt sju visningar. Det hade blivit lite för mycket, till och med för mig!

Nå, visningarna gick bra i alla fall. Grupp nummer två hade uttryckligen bett om en guide med humor. En niondeklass, så då kan man förstå att de inte vill ha nån som står och rabblar årtal bara. Jag tror att jag lyckades få med hela gruppen. Självklart fick jag då bjuda på sånt som jag inte brukar ta upp i vanliga fall. Det var ingående hur man avrättade Anckarström och det de tyckte var roligast var när jag berättade om hur Gustav III försökte få till det med Sofia Magdalena, men var tvungen att erkänna sig besegrad med orden "jag finner intet hål". Sedan fick hovstallmästare Munck visa hur det skulle gå till, enligt ryktet mer handgripligt än att bara berätta. Ehrensvärd har gjort en riktigt elak karikatyr av det hela...

Nu ska jag iväg till Älta för att fira studenten.

1 kommentar:

fru Ann sa...

Mycket munkar och nunnor tydligen på det kungliga slottet anno 1700... Men SKAM DEN SOM INTE GER SIG HÄN... Hörde samma version samma dag i de forna officeranas lokaliteter i HÖGKVARTERET... Fru ANN