tisdag 23 juni 2009

Rör inte mitt ord!

Lotta Olsson i DN har dragit igång en kampanj för att rädda ord undan glömskan, eller från att ersättas av anglicismer. Adoptera ett ord och lova att använda det åtminstone tio gånger under 2009 är hennes paroll.

Kampanjen har fått stort gensvar. Titta bara på de här vackra orden som redan är adopterade:
inmundiga
yppa
understundom
tillbringare
i sinom tid
oförblommerat
måhända
väl bekomme

...bara för att nämna några.

Själv har jag mitt ord klart för mig, och det är nog många som redan kan gissa det: dedicera! Inte med det svengelska uttalet "dedikera", utan som det ska uttalas "dedisera". Som vi alla vet, c framför mjuk vokal uttalas om s!

3 kommentarer:

fru Ann sa...

Jag ber ödmjukast att få tillägga ordet EHURUVÄL som i "jag ger dig rätt ehuruväl du inte har det"... Understundom inmundigar jag en tillbringare rött vin... Yppa detta måhända... det kommer oförblommerat i sinom tid att uppdagas... Så skål och väl bekomme! Detta DEDICERAT till Knallhatten från knallhättan ha ha ha...

kristina sa...

jag adopterar "tillbringa" ehuru många synes förväxla detta med spendera.

fru Ann sa...

Just nu "tillbringar" jag kropp och själ i stora LÄNSSTOLEN... Som betyder vad egentligen...