fredag 8 maj 2009

Världens äldste guide

Jag hade visning för en gymnasieklass i Bernadottevåningen. Inne i Bernadottegalleriet berättade jag om ätten Bernadotte och gjorde några nedslag. Bland annat visade jag porträttet på prins August och berättade historien bakom uttrycket "dummare än tåget". Jag var väldigt tydlig, tyckte jag själv, med att det här utspelades på 1850-talet, när järnvägen introducerades i Sverige. Jag avslutade med "August tog det ryktena om sin dumhet med en klackspark och sa 'folk kallar mig korkad, då har de inte träffat min fru'". Och så pekade jag på porträttet på hustrun prinsessan Teresia. Då tittar en av eleverna förvånat på mig och säger "vadå, din fru?!"
Prins August, loket alltså

1 kommentar:

Gealach sa...

Inte förvånad, men så är jag lärare också, och får höra liknande saker varje dag... De ser ut som om de lyssnar, men i själva verket är tankarna någon helt annanstans...