onsdag 13 maj 2009

Herakles tolv stordåd

Idag var jag förpassad till Den stora mörka passagen. Där har man gott om tid att tänka på annat, och när jag såg porträttet på Fredrik I där han har Herakles lejonhud som ram runt tavlan, komplett med benknotor som sticker upp ur tassarna kom jag att börja fundera på Herakles tolv stordåd. Lejonet var ju enkelt, och Kerberos. Men hur var det med de andra? Allt eftersom dagen gick kom jag på det enda stordådet efter det andra, men hur jag än funderade kunde jag bara komma på tio. Två stycken var som bortblåsta. Inte så konstigt, eftersom jag inte har tänkt på stordåden på flera år. När vi hade stängt var jag tvungen att springa iväg till datorn för att ta reda på dem. Här är de, ifall det är nån annan som också har funderat:

  • Döda det nemeiska lejonet
  • Döda den niohövdade hydran
  • Fånga Artemis hind med gyllene horn
  • Fånga det erymantiska vildsvinet
  • Rengöra kung Augeas stall på en dag
  • Driva bort de stymfaliska fåglarna
  • Fånga den kretensiska tjuren
  • Hämta Diomedes människoätande tjurar
  • Hämta amazondrottningen Hippolytas gördel
  • Hämta jätten Geryons boskap
  • Hämta hesperidernas gyllene äpplen
  • Hämta Kerberos från underjorden
Den gyllene hinden och Geryons boskap var stordåden jag inte kunde komma på.

Och för att fira det här lyssnar (och framför allt tittar) vi på Vivaldis Ercole sul Termodonte.


Inga kommentarer: