söndag 17 maj 2009

Tankar om schlagern

Vad ska man säga om schlagern då? Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så förstod jag direkt efter att ha hört alla bidrag att nästa år får vi vända blickarna mot Norge för att få se festivalen. Jäklans roligt att absolut alla länder gav Norge poäng. Mindre roligt att Sverige fick en ännu sämre placering än förra året. Malena hade absolut inget att skämmas för, hon gjorde ett riktigt bra jobb. Synd bara att Europa inte fattade hur bra hon var.

Personligen tyckte jag att det var kul att Portugal kom så högt som 15:e plats. Det var en trevlig låt, och de brukar ju vanligtvis få de placeringar som nu verkar gjutna åt oss. Albanien på 18:e plats, också roligt. Videon till låten var bara patetisk, och sångerskan såg ut att vara en typisk tonåring, som får leka lite med kameran i ett skolprojekt. Men på scen hade hon utstrålning, hon kunde röra sig och hon hade en bra röst. Men jag förstår inte vad som var tanken med den blåklädde tarmen och, som Shirley kallade dem, tandtrollen.

Favoriterna som föll. Grekland på sjunde plats och Ukraina på tolfte. Det kan de inte ha varit nöjda med. Men förståeligt efter att ha sett framträdandena. Ukraina hade en häftig scenshow med halvklädda silvergladiatorer, men en ganska dålig låt. Grekland hade varken låt eller show. Sakis Rouvas är visserligen snygg och hade en lagom för liten tröja för att man skulle ana hans kropp stup i kvarten. Men nog krävs det mer. Och så Finland! I förhandsvideon kändes det som relativt häftig eurotechno, en bättre version av E-type. Men på scen var det bara så dåligt, så dåligt! En sistaplacering var nästan för bra för dem!

Hur ska nu surkartarna förklara att det gick så dåligt för Sverige? I år kommer det ju inte att funka med att skylla på att öststaterna bara röstar på varann (och tittar man på hur rösterna fördelas varje år så inser man att det aldrig har funkat), med tanke på att absolut alla länder röstade på Norge. Och Island kommer på andra plats.

Allt som allt måste jag ändå säga att det var ett ganska svagt år. Det var bara Norge som jag kände att jag ville lägga min röst på. Men för att ta mitt ansvar så röstade jag dessutom på Island, Portugal, Armenien, Bosnien och Albanien.

Inga kommentarer: