måndag 15 november 2010

Högt uppsatta vänner

Om man tycker att det är kyligt i stan just nu rekommenderar jag att stå två timmar uppe i Riddarholmskyrkans torn i snålblåsten. Sen kan vi prata kyligt!

Det här är precis vad jag var tvungen att göra förra veckan. I och med sprängningarna för Citybanan har man satt upp vibrationsmätare för att se hur tornspiran rör sig. De här mätarna måste sitta uppe i själva spiran, och enklaste sättet att få dit dem är såklart att någon klättrar upp på spirans utsida. Någon frivillig?


Två professionella klättrare har blivit kontrakterade för att utföra själva arbetet och förra veckan skulle de upp. DN:s fotograf var med för att föreviga det hela och jag var också med för att vara dem behjälplig. Det var riktigt häftigt att se hur klättrarna mer eller mindre bara susade upp i spiran. Det kändes lite som när Pluto ser den där julgranskulan rusa i upp i granen på julafton. Hej, vad snabbt de rörde sig.

Inringad är klättraren på tornets utsida. Jag är inte avundsjuk. Eller jo kanske, lite.

Trött som jag var när jag åkte hemifrån på morgonen så tänkte jag att jag bara skulle vara i kyrkan, så inte behöver jag halsduk eller mössa. Inte förrän jag kom fram insåg jag att jag skulle vara i tornet. På utsidan. I två timmar! Till och med jag frös mot slutet och jag såg med glädje fram emot att få komma ner i den varma kyrkan. Men vilken utsikt det är där uppe i tornet. Helt underbar.




Häromdagen publicerades reportaget i DN. Den häftigaste bilden kom inte med i reportaget som publicerades på nätet, den fanns bara med i papperstidningen, tyvärr. För att ta den bilden var även fotografen tvungen att klättra omkring på tornets utsida, något han gjorde med den äran.

Inga kommentarer: