måndag 22 november 2010

6 av 100 böcker

På Fejjan cirkulerar det en lista som går ut på att BBC har genomfört en undersökning om 100 klassiska romaner. Enligt upplägget hävdar BBC att den genomsnittlige engelsmannen bara har läst 6 av de 100 böckerna. "Hur många har du läst?" Och så ska man markera alla böcker man har läst och skicka vidare till sina vänner.

Inte för att jag tänker vara en suring, eller leka besserwisser (vem försöker jag lura? Jag ÄLSKAR att vara besserwisser!), men listan har inte så mycket med sanningen att göra.
Den där listan kommer inte från BBC. Det är World Book Day som 2007 gjorde en undersökning där 2000 personer (främst engelsmän) fick rösta fram vilka 100 böcker de inte kan leva utan.

BBC gjorde en liknande undersökning 2003, där folk fick rösta fram sina 200 favoritböcker (skillnaden mellan "favoritbok" och "bok man inte kan leva utan" är väl hårfin). Ungefär samma böcker (fast så klart dubbelt så många) fanns med på den listan. Däremot fanns inte Da Vinci-koden med hos BBC, så då tycker jag om den listan bättre!

Däremot har varken BBC eller World Book Day hävdat att genomsnittsmänniskan bara har läst sex av böckerna. Det där tillägget har kommit på Fejjan, troligen för att få igång listans cirkulation - "vadå, jag är väl bättre utbildad än det där. Nu ska vi se hur många jag har läst, minst hälften säkert."


Jag blir aldrig särskilt inspirerad när det är "folket" som ska få rösta fram topplistor (minns Helena Bergström som "tidernas bästa skådespelare" eller Magnus Ugglas Jag mår illa som åttiotalets bästa låt). Däremot minns jag att när jag senast jobbade på Dramaten var det nån på dramaturgiatet som hade satt upp en topplista där ett antal litteraturvetare hade tagit fram en lista över de 100 bästa böckerna genom tiderna. Där stod jag och räknade och funderade på kvällarna.

Men okej, jag lägger upp listan här också. Det är ett antal böcker som jag har läst, trots allt. Ni hittar listan efter hoppet. Jag har fetmarkerat de böcker jag har läst.




1 Stolthet och fördom - Jane Austen
2 Sagan om ringen - JRR Tolkien
3 Jane Eyre - Charlotte Brontë
4 Harry Potter-serien - JK Rowling
5 Dödssynden - Harper Lee
6 Bibeln
7 Svindlande höjder - Emily Brontë
8 1984 - George Orwell
9 Den mörka materian - Philip Pullman
10 Lysande utsikter - Charles Dickens
11 Unga kvinnor - Louisa M Alcott
12 Tess av D'Urberville - Thomas Hardy
13 Moment 22- Joseph Heller
14 Shakespeares samlade verk
15 Rebecca - Daphne Du Maurier
16 Bilbo - JRR Tolkien
17 Fågelsång - Sebastian Faulks
18 Räddaren i nöden - JD Salinger
19 Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenegger
20 Middlemarch - George Eliot
21 Borta med vinden - Margaret Mitchell
22 Den store Gatsby - F Scott Fitzgerald
23 Bleak House - Charles Dickens
24 Krig och fred - Leo Tolstoj
25 Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams
26 En förlorad värld - Evelyn Waugh
27 Brott och straff - Fjodor Dostojevskij
28 Vredens druvor - John Steinbeck
29 Alice i Underlandet - Lewis Carroll
30 Det susar i säven - Kenneth Grahame
31 Anna Karenina - Leo Tolstoj
32 David Copperfield - Charles Dickens
33 Narnia-serien - CS Lewis
34 Emma - Jane Austen
35 Övertalning- Jane Austen
36 Häxan och lejonet - CS Lewis
37 Flyga drake - Khaled Hosseini
38 Captain Corelli's Mandolin - Louis De Bernieres
39 En geishas memoarer - Arthur Golden
40 Nalle Puh - AA Milne
41 Djurfarmen- George Orwell
42 Da Vinci-koden - Dan Brown
43 Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez
44 En bön för Owen Meaney - John Irving
45 Kvinnan i vitt - Wilkie Collins
46 Anne på Grönkulla - LM Montgomery
47 Fjärran från vimlets yra - Thomas Hardy
48 Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood
49 Flugornas herre - William Golding
50 Försoning - Ian McEwan
51 Berättelsen om Pi - Yann Martel
52 Arrakis - Ökenplaneten - Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm - Stella Gibbons
54 Förnuft och känsla - Jane Austen
55 En lämplig ung man - Vikram Seth
56 Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafon
57 En berättelse om två städer - Charles Dickens
58 Du sköna nya värld - Aldous Huxley
59 Den besynnerliga händelsen med hunden om natten - Mark Haddon
60 Kärlek i kolerans tid - Gabriel Garcia Marquez
61 Möss och människor - John Steinbeck
62 Lolita - Vladimir Nabokov
63 Den hemliga historien - Donna Tartt
64 Flickan från ovan - Alice Sebold
65 Greven av Monte Cristo - Alexandre Dumas
66 På drift - Jack Kerouac
67 Jude Fawley - Thomas Hardy
68 Bridget Jones dagbok - Helen Fielding
69 Midnattsbarnen - Salman Rushdie
70 Moby Dick - Herman Melville
71 Oliver Twist - Charles Dickens
72 Dracula - Bram Stoker
73 Den hemlighetsfulla trädgården - Frances Hodgson Burnett
74 Anteckningar från en liten ö - Bill Bryson
75 Odysseus - James Joyce
76 Glaskupan - Sylvia Plath
77 Sommarlägret på Vildkattsön - Arthur Ransome
78 Den stora strejken - Emile Zola
79 Fåfängans marknad - William Makepeace Thackeray
80 De besatta - A.S. Byatt
81 En julsaga - Charles Dickens
82 Cloud Atlas - David Mitchell
83 Purpurfärgen- Alice Walker
84 Återstoden av dagen - Kazuo Ishiguro
85 Madame Bovary - Gustave Flaubert
86 En ömtålig balans - Rohinton Mistry
87 Fantastiska Wilbur - EB White
88 Fem personer du möter i himlen - Mitch Albom
89 Sherlock Holmes äventyr - Sir Arthur Conan Doyle
90 The Faraway Tree Collection - Enid Blyton
91 Mörkrets hjärta - Joseph Conrad
92 Lille prinsen - Antoine De Saint-Exupery
93 Getingfabriken - Iain Banks
94 Den långa flykten - Richard Adams
95 Dumskallarnas sammansvärjning - John Kennedy Toole
96 Fem svarta höns - Nevil Shute
97 De tre musketörerna- Alexandre Dumas
98 Hamlet - William Shakespeare
99 Kalle och chokladfabriken - Roald Dahl
100 Samhällets olycksbarn - Victor Hugo

7 kommentarer:

Primula sa...

Inteför att jag vill skrtya men....men...jag har läst fler böcker från den listan än du har...Plupp

Knallhatten sa...

Ja, det blir väl så när man är så gammal att man minns när Gutenberg släppte sin första storsäljare!

Primula sa...

Bah,

Unknown sa...

Har läst en tredjedel av den rätt konstiga listan. Så t ex finns både Narniaböckerna OCH Häxan och lejonet (som jag läst, båda). Och inga dekektivromaner (utom Sherlock Holmes, läst).

Av nån anledning har jag läst all barnlitteratur (utom Harry Potter, dock har jag sett filmerna). Har också läst all sf-litteratur, inte svårt, det finns två böcker.

Undrar om det finns nån mer svensk än jag som läst Sommarlägret på Vildkattsön av Arthur Ransome?

Knallhatten sa...

Ja, det var just det konstiga med listan som gjorde att jag började misstänka att det inte var en "officiell" klassikerlista som BBC publicerat.

I ärlighetens namn hade jag inte ens hört talas om Sommarlägret på Vildkattsön förut!

Ljudtomten sa...

Jodå, det finns fler som läst "Sommarlägret på Vildkattsön" Det är första boken i Arthur Ransomes suveräna serie "Svalor och Amasoner". Lånade den på biblioteket i min gröna ungdom. Tyvärr verkar det omöjligt att få tag i ett exemplar av den svenska översättningen. Har sökt i 30 år utan framgång.
MVH
Ljudtomten

Ljudtomten sa...

Glömde kommentera listan, många bekanta och en del okända, vill minnas att jag läst 44 st + någon eller några jag gömt (då borde dom ju inte varit med på listan men smaken är ju lyckligtvis olika)Åtmistone 35 av de lästa hamnar definitivt på min personliga topplista.