torsdag 11 november 2010

Det man inte har i huvudet...

...får man slå sig i huvudet med!

Jag verkar inte vara riktigt med just nu. Jag skulle ner till Riddarholmskyrkan och fota och mäta de sista (hoppas jag!) sakerna. För det viktigaste föremålet, det som jag uttryckligen gick ner för att fota häromdagen, glömde jag bort. Dessutom kom jag på ett par föremål till som måste registreras.

Jag börjar med att strunta i att packa ner kamerasladden. Jag kom däremot ihåg att packa ner laddaren. På väg nerför gatan kommer jag på att föremålet jag ska fotografera (ett serafimerkors) inte finns med i den katalog som ligger på mitt kontor, däremot kanske den finns med i boken som ligger kvar i lägenheten. Bara att vända om.

Väl i kyrkan visar det sig att jag inte har med mig måttbandet, vilket är ganska viktig om man ska mäta saker, men en trasig linjal som låg i en låda fick duga. Helt okej vid mindre föremål, men när de är över två meter i längd är det ganska trist att använda ett mätinstrument som är av ganska obestämbar längd mellan 25 och 30 centimeter.

På min vandring runt kyrkan förlägger jag växelvis linjal, penna, kamera och ficklampa och måste ständigt gå och hämta det glömda föremålet. Efter alldeles för lång tid har jag äntligen fotat och mätt allt jag ska och går upp till mitt kontor på slottet. Det är då jag kommer på att jag inte kan föra över bilderna från kameran till datorn om jag inte har med mig kamerasladden. Och blåtandsanslutningen funkar inte på den här datorn av nån anledning. Men med lite trixande lyckas jag ändå föra över bilderna (fråga mig inte hur).

Det sista föremålet jag registrerade i kyrkan är en kolteckning av Karl Knutsson Bondes kranium, fotade och mätte precis som jag ska. Och när jag sätter mig för att föra in den i inventeringen kommer jag på att det finns en likadan kolteckning av Magnus Ladulås' kranium. Den har jag inte registrerat. Fast det får vänta tills i morgon. Nu ska jag hem och äta!

Inga kommentarer: