torsdag 4 november 2010

Från slottsspöke till åkerspöke

Spökerier för hela slanten för min del idag. Först var jag på slottet och hade vår sedvanliga höstlovsvisning om spänning på slottet. Där var jag klädd som Karl XIV Johan och berättade om spöken och andra spännande händelser på och runt slottet.
 

Sedan rusade jag iväg till Nordiska museet och drog på mig bondkläderna, för där var det dags för Natt på Nordiska för första gången. Jag och de andra guiderna ledde runt grupperna i det nedsläckta museet och där fick de träffa på både gengångare, vålnader och kloka gummor som berättade om folktro och väsen.

Spänning på slottet har jag gjort flera gånger, så den visningen kan jag. Sedan är det ju alltid kul med något nytt och det fick jag verkligen på Nordiska. Succé på båda ställena. Natt på Nordiska var helt slutsåld, varenda visning. Och som en pojke sa efter att han kommit ut ur museet: "det var APHÄFTIGT!". Det är väl en lysande recension om någon!

1 kommentar:

Jonny sa...

Jaha, det var ju bra underligt att vi missade det, jag och brorsbarnen som faktiskt var på slottet mestadels av dagen och tittade på vaktavlösningarna, våningarna och skattkammaren. Men någon spänning på slottet hade vi inte hört talas om.