torsdag 25 november 2010

Dagens bildgåta

Den här är nog snabbt avklarad.

1952

 Även om Agatha Christie själv trodde att det skulle bli ett fiasko så försäkrade producenten henne att pjäsen skulle gå i åtminstone ett år. Det är något av en underdrift. Råttfällan, The Mousetrap, är den pjäs som har gått längst i historien. Om två år firar den sextio år i originaluppsättningen. 

Självklart har skådespelarna bytts ut. I originalet spelades polisen av Richard Attenborough (för övrigt tillsammans med sin hustru Sheila Sim de enda kända skådespelarna i uppsättningens historia)- idag mest känd för Jurassic Park-filmerna och eventuellt som David Attenboroughs bror. Richard Attenborough har även regisserat, Gandhi, A Chorus Line och Chaplin är tre av hans filmer.

Och på tal om film, bolaget som köpte rättigheterna till Råttfällan fick dem under förutsättning att man inte filmade pjäsen innan den lagts ner i London. Undrar om de ångrar sig nu.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, de muste man säga att det inte tog nån o-christelig fälla den pjäsen!

Och som du vet så har vi sett den...

Anonym sa...

Vad kul! Jag såg den faktiskt för en massa år sedan, jag tror jag var fjorton eller något och min engelska var väl inte jättebra, men jag lyckades hänga med och var så stolt! :-)