fredag 11 december 2009

Nygammal julmusik


De flesta som känner mig vet att jag är en julfanatiker. Jag älskar allt som rör julen. Självklart lyssnar jag på julskivor, och jag är ständigt på jakt efter ny musik. Och med ny menar jag oftast gammal. De gamla julskivorna slår det mesta nya.

Idag ramlade jag över Mario Lanzas julskiva, och insåg att jag inte har lyssnat så mycket på honom och tänkte att en bra baryton borde väl kunna göra en bra julskiva. Det stämmer säkert, men Mario Lanza visade sig inte vara en så bra baryton. Han kan helt klart sjunga, men han har bara ett enda röstläge, hundra knyck. Det blev väldigt trist efter bara ett par låtar.

Henrik skrev på Fejjan att han gillade Josh Grobans julskiva, så varför inte ge den en chans? Hu, så smörigt och kletigt! Jag stod ut ännu kortare tid än med Mario Lanzas skiva.

Men så hittade jag äntligen något (relativt) nytt och bra; Michael Bublés jul-EP. Den funkar utmärkt att lyssna på, när jag behöver variation från mina favoriter, Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Diana Krall, Dolly Parton, Håkan Hagegård. Och så såklart Madonnas Santa Baby!

Inga kommentarer: