torsdag 31 december 2009

Nyårshysteri


Nog för att jag visste att jag var sent ute när jag för ett par veckor sedan började kolla runt bland kompisarna ifall de hade lust att komma och äta nyårsmiddag, men att det skulle vara så illa hade jag inte räknat med. De tittade på mig som jag var tokig när jag frågade om de hade planer för nyår. Tydligen börjar man boka in sig redan i oktober.

För mig är det obegripligt. Visst kan det vara trevligt att festa på nyår, men SÅ jävla märkvärdigt är det väl ändå inte? Jag har flera gånger helt struntat i att festa med andra och bara gjort nån god mat och kollat på teve. Festa kan man göra när som helst, inte bara på nyår.

Nå, jag fick ihop till en liten middag i alla fall. Vi som inte känner för några stora fester ska äta och prata tillsammans. Ska bli trevligt.

2 kommentarer:

Gealach sa...

Här var det likadant, vi frågade åtta personer redan i slutet av oktober, men det blev lång väntan på svar, sedan ett "kanske" och till slut ett nej, så nu åker vi hem till min pappa istället.

Det tristaste är nog detta "kanske", som om man väntar på att det ska ramla in någon roligare inbjudan. Vi gick och väntade på definitiva svar från de sista ända tills i mitten av förra veckan, sedan var det ju för sent att försöka bjuda in fler.

Anna sa...

Det låter jättemysigt med middag och långprat! Det är väl ungefär vad jag ska ägna mig åt också ikväll med två barnfamiljer. Vi har firat med den ena förut just för att slippa party. Alla barnen är ju ganska små så vi brukar åka hem ganska snart efter tolvslaget (vi har ju alltid så jäkla långt hem dessutom...) När barnen var riktigt små och vi var nyinflyttade här firade vi själva hemma flera år i rad, åt gott och spelade spel. Supermysigt!

Jag håller med om att det är helt skumt hur långt i förväg man planerar. Vänner till oss pratade nyår i augusti! Om nån frågar mig i augusti (eller för all del så sent som i oktober-november) är jag tyvärr en av de trista som svarar "kanske"... Känns alldeles för tidigt att ens tänka på sista december då.