torsdag 10 december 2009

Kronfel

Foto: Mats Bäcker, Stockholms stadsteater

Jag satt och letade efter lite bilder på Erik XIV, och hamnade på Stadsteaterns hemsida. Förra året spelade de Strindbergs Erik XIV med Jonas Karlsson i huvudrollen. Jag lyckades inte ta mig iväg och se den, tyvärr.

På flera av bilderna jag hittade finns Eriks kungakrona med. Det måste jag säga att de har gjort en snygg kopia av originalet. Men! De har gjort en riktig praktmiss. Tittar man noga på kronan ser man de vackra pärlkartuscherna med dubbelpärlor. De sitter på originalet än idag. Det är bara det att de inte satt där på Eriks tid. Kartuscherna placerades dit av lillebror Johan III för att täcka över Eriks namnchiffer som egentligen satt på kronan. Har man precis förgiftat sin bror vill man väl inte ha hans namn i pannan. Aj aj aj!

Inga kommentarer: