tisdag 22 december 2009

Den sista cigaretten


Anna gav mig Klas Östergrens senaste roman, Den sista cigaretten, i födelsedagspresent och nu har jag läst klart den. En underbar bok! Klas Östergren är helt klart en av Sveriges bästa författare (nej, så klart inte lika bra som P O! Nu får ni sansa er lite!).

Berättarjaget, författaren, har flyttat från Stockholm till Österlen, där han har bott de senaste femton åren. Under ett biooperabesök träffar han på en kvinna från sitt gamla liv i Stockholm på åttiotalet, och likt en kakätande Proust (kvinnan heter till och med Madeleine) sköljer minnena över honom.

Finansvalparnas tid, ekonomisk boom och folk som köper konst för att matcha lampskärmarna. Författaren lär känna Jörgen, en konstnär som pluggar på Handels för att ordna finanser till sitt stora konstprojekt, som även inkluderar Nils von Dardels Den döende dandyn.

Författaren deltar inte särskilt aktivt i det som händer, han glider ganska passivt med och registrerar vad som händer men emellanåt dras han in i skeendena och tvingas agera. Klas Östergren är desto mer aktiv. Han har fått till ett ordentligt driv i berättandet och jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken. Jag ville hela tiden veta vad som sker härnäst.

Helt klart en bok att rekommendera!

Inga kommentarer: